Hop til hovedindhold

Hvorfor skal undersøgelsen laves

Sådan foregår undersøgelsen

Er der risici ved undersøgelsen


Forbered dig til undersøgelsen

Hold evt. pause med blodfortyndende medicin

Tag ikke jern-tabletter 4 dage op til undersøgelsen

Undgå fiber og kerner i 4 dage op til undersøgelsen

Du skal købe Picoprep på apoteket

Planlæg din hjemtransport


Udrensning før undersøgelsen

Det må du spise 2 dage før undersøgelsen

Dagen før undersøgelsen må du kun indtage klare, flydende væsker

Dagen før undersøgelsen skal du drikke Picoprep blandingen kl. 11 og 17

Drik rigeligt med væske under udrensningen


På undersøgelsesdagen

Tag din morgenmedicin - dog ikke blodfortyndende og mod sukkersyge

Hold pause med din vanddrivende medicin

Du må drikke væske indtil 2 timer før


Efter undersøgelsen

Du får tilbudt mad og drikke

Svar på undersøgelsen

Du kan tage hjem umiddelbart efter indgrebet

Undgå alkohol resten af dagen efter undersøgelsen


Når du kommer hjem

Du kan få mavekneb og lidt blødning fra tarmen

Kontakt


Før indgrebet

78 44 63 07

Ring til Mave- og Tarmkirurgisk Bookingsekretariat, hvis du har spørgsmål til indkaldelse og booking.

Efter indgrebet

78 44 63 90

Ring til Kirurgi, hvis der opstår problemer efter indgrebet.

Du kan ringe til afsnittet det første døgn efter udskrivelsen. Herefter skal du ringe til din egen læge eller vagtlægen.

Pårørende eller ledsagere kan ikke opholde sig i afdelingen under operation og opvågning

(Dette gælder dog ikke ledsagere til børn og personer med handicap)

Pårørende eller ledsagere kan ikke opholde sig i afdelingen af hensyn til dine medpatienter og pladsforholdene i afdelingen. Det gælder også på opvågningsstuen.

Din pårørende eller ledsager kan i stedet opholde sig på hospitalets øvrige opholdsarealer på 2. og 3. etage (ved hovedindgangen). 

Din pårørende eller ledsager bliver kontaktet, når du er klar til at blive hentet efter operationen.

Din livsstil har betydning

Kost

En sund kost er med til at forebygge sygdomme. Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor, at du spiser 6 stykker eller 600 gram frugt og grønt om dagen; spiser fisk og fiskepålæg flere gange om ugen; spiser kartofler, ris eller pasta og groft brød hver dag; sparer på sukker og fedt, spiser varieret og slukker tørsten i vand.

Rygning

Ethvert cigaretforbrug er skadeligt for både din sundhed og dit helbred. Stopper du med at ryge, får du et betydeligt bedre helbred og styrker din sundhed. Selvom du har været ryger i mange år, har rygestop en positiv indvirkning på din sundhed.

Alkohol

Et stort alkoholforbrug er også skadeligt for både din sundhed og dit helbred. Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor, at mænd højst drikker 14 genstande om ugen, og at kvinder højst drikker 7 genstande om ugen. 

Motion

Fysisk aktive personer har et bedre psykisk og fysisk helbred end inaktive personer. Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor, at voksne er moderat fysisk aktive mindst 30 minutter om dagen, og udøver fysisk aktivitet af høj intensitet 20-30 minutter to gange om ugen. Moderat fysisk aktivitet kan bl.a. være at cykle på arbejde, at lave havearbejde og at tage trappen.