Hop til hovedindhold

Om kikkertoperation for lyskebrok

Om kikkertoperation for lyskebrok

Fuld bedøvelse

Der er risiko for komplikationer


Forbered dig til operationen

Hold evt. pause med blodfortyndende medicin

Køb smertestillende medicin

Planlæg din hjemtransport


På selve operationsdagen

Stop med at spise 6 timer før - stop med at drikke 2 timer før

Hvis du har sukkersyge

Tag din morgenmedicin - dog ikke blodfortyndende og mod sukkersyge

Fjern hår med maskine - ikke skraber

Tag et bad og rens navlen - ingen creme, makeup og smykker

Medbring en varm trøje og evt. læsestof


Når du kommer hjem

Det første døgn efter operationen

Tag smertestillende medicin de første dage

Du skal tage blodfortyndende medicin som indsprøjtning

Hold øje med tegn på betændelse

Få fjernet clips hos din egen læge efter 10-12 dage

Motion og sygemelding - bevægelser til smertegrænse

Undgå karbad/svømmehal i 2-3 uger

Du skal ikke til kontrol

Kontakt

Før indgrebet

 78 44 63 06

Ring til Mave- og Tarmkirurgisk Bookingsekretariat, hvis du har spørgsmål til indkaldelse og booking.

Efter indgrebet

 78 44 63 90

Ring til Mave- og Tarmkirurgisk Afsnit, hvis der opstår problemer efter indgrebet.

Du kan ringe til afsnittet det første døgn efter udskrivelsen. Herefter skal du ringe til din egen læge eller vagtlægen.

Pårørende eller ledsagere kan ikke opholde sig i afdelingen under operation og opvågning

(Dette gælder dog ikke ledsagere til børn og personer med handicap)

Pårørende eller ledsagere kan ikke opholde sig i afdelingen af hensyn til dine medpatienter og pladsforholdene i afdelingen. Det gælder også på opvågningsstuen.

Din pårørende eller ledsager kan i stedet opholde sig på hospitalets øvrige opholdsarealer på 2. og 3. etage (ved hovedindgangen). 

Din pårørende eller ledsager bliver kontaktet, når du er klar til at blive hentet efter operationen.

Din livsstil har betydning

Kost

En sund kost er med til at forebygge sygdomme. Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor, at du spiser 6 stykker eller 600 gram frugt og grønt om dagen; spiser fisk og fiskepålæg flere gange om ugen; spiser kartofler, ris eller pasta og groft brød hver dag; sparer på sukker og fedt, spiser varieret og slukker tørsten i vand.

Rygning

Ethvert cigaretforbrug er skadeligt for både din sundhed og dit helbred. Stopper du med at ryge, får du et betydeligt bedre helbred og styrker din sundhed. Selvom du har været ryger i mange år, har rygestop en positiv indvirkning på din sundhed.

Alkohol

Et stort alkoholforbrug er også skadeligt for både din sundhed og dit helbred. Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor, at mænd højst drikker 14 genstande om ugen, og at kvinder højst drikker 7 genstande om ugen. 

Motion

Fysisk aktive personer har et bedre psykisk og fysisk helbred end inaktive personer. Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor, at voksne er moderat fysisk aktive mindst 30 minutter om dagen, og udøver fysisk aktivitet af høj intensitet 20-30 minutter to gange om ugen. Moderat fysisk aktivitet kan bl.a. være at cykle på arbejde, at lave havearbejde og at tage trappen.