Hop til hovedindhold

Lidt information om undersøgelsen

Formålet med undersøgelsen

Sådan foregår undersøgelsen


Forbered dig til undersøgelsen

Hold pause med mavesårsmedicin i 7 dage før undersøgelsen

Hold pause med syreneutraliserende medicin fra kl. 18 aftenen før undersøgelsen


På undersøgelsesdagen

Stop med at spise 6 timer før - stop med at drikke 2 timer før

Du kan tage hjem umiddelbart efter undersøgelsen


Når du kommer hjem

Du bliver instrueret i, hvad du skal registrere derhjemme

OBS: Minicomputeren tåler ikke vand

Dagen efter skal du ind og have fjernet sonden


Efter undersøgelsen

Svar på undersøgelsen

Du skal tage din evt. vanlige medicin igen den dag, du får sonden fjernet

Kontakt


78 44 64 38

Ring til plejepersonalet i Mave- og Tarmkirurgisk Klinik, hvis du har spørgsmål til selve undersøgelsen eller til din medicin. 

78 44 63 06

Ring til Mave- og Tarmkirurgisk Bookingsekretariat, hvis du har spørgsmål til indkaldelse og booking.

Din livsstil har betydning

Kost

En sund kost er med til at forebygge sygdomme. Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor, at du spiser 6 stykker eller 600 gram frugt og grønt om dagen; spiser fisk og fiskepålæg flere gange om ugen; spiser kartofler, ris eller pasta og groft brød hver dag; sparer på sukker og fedt, spiser varieret og slukker tørsten i vand.

Rygning

Ethvert cigaretforbrug er skadeligt for både din sundhed og dit helbred. Stopper du med at ryge, får du et betydeligt bedre helbred og styrker din sundhed. Selvom du har været ryger i mange år, har rygestop en positiv indvirkning på din sundhed.

Alkohol

Et stort alkoholforbrug er også skadeligt for både din sundhed og dit helbred. Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor, at mænd højst drikker 14 genstande om ugen, og at kvinder højst drikker 7 genstande om ugen. 

Motion

Fysisk aktive personer har et bedre psykisk og fysisk helbred end inaktive personer. Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor, at voksne er moderat fysisk aktive mindst 30 minutter om dagen, og udøver fysisk aktivitet af høj intensitet 20-30 minutter to gange om ugen. Moderat fysisk aktivitet kan bl.a. være at cykle på arbejde, at lave havearbejde og at tage trappen.