181024-Patientinfo-brystkirurgi_DSC2395_1040px.jpg

25-10-2018

PDF'er og pjecer skiftes ud med brugervenlige hjemmesider i Hospitalsenhed Midts nye koncept for digital patientinformation. Brystklinikken på Regionshospitalet Viborg er den første afdeling, som har gennemført omlægningen og præsenteret det for patienterne – nu er konklusionen klar.

Mod udgangen af 2018 udruller Hospitalsenhed Midt sit nye koncept for digital patientinformation i et samarbejde mellem hospitalernes afdelinger/centre og Kommunikation. 

Brystklinikken i Viborg er den første afdeling, der har digitaliseret samtlige informationer og implementeret det i de daglige arbejdsgange. De har brugt de digitale patientvejledninger siden 1. september 2018 og deres erfaring viser nu, at både patienter, personale og pårørende er glade for det.

Smart og overskueligt

Den digitale patientinformation bruges i indkaldelsesbreve, til udlevering i afdelingen og som fri tilgængelig information på Hospitalsenhed Midts hjemmeside. Det betyder for eksempel, at patienterne nu, frem for pjecer og papirer, får udleveret små visitkort med link til den information, der er relevant for dem. Det har vist sig at forenkle arbejdsgangene for både det kliniske personale og sekretærene og at fungere godt i samspillet med patienterne.

Ifølge personalet i Brystklinikken har patienterne ikke haft flere spørgsmål end tidligere og ingen har været dårligere forberedt eller virket utrygge. Tværtimod har adspurgte patienter følt sig godt informerede og beskrevet den digitale information som smart og overskuelig.

Personalet fortæller, at patienterne i dag forventer digitale løsninger, og at kun ganske få patienter beder om at få den digitale vejledning printet ud.

Sårbare og ikke-digitale patienter er også med

Hos Brystklinikken står de ofte overfor følelsesmæssigt mærkede patienter, som har fået en svær diagnose. Desuden har de en del ældre patienter, som måske ikke er øvede i det digitale. Klinikkens personale var derfor bekymrede for, hvordan netop disse patienter ville tage imod en digital løsning – bekymringer, der blev gjort til skamme. 

Før den digitale løsning gik ny-diagnosticerede patienter hjem med en større stak papirer, hvilket ofte virkede voldsomt i en i forvejen presset situation. Derfor er personalet er glade for nu at kunne henvise til den digitale information, som patienterne kan gå til, når de er klar.

Hos de ikke-digitale patienter har Brystklinikkens personale bemærket, at den digitale patientinformation sætter patientens pårørende mere i spil. Når de pårørende sætter sig sammen med patienten for at gå patientinformationen igennem, har det vist sig at være en god indgangsvinkel til at snakke om de svære ting.

Interesse fra andre hospitaler

Nyheden om den nye digitale patientinformation har desuden spredt sig til landets andre hospitaler. Hos Brystklinikken har den specialeansvarlige overlæge mødt stor interesse fra blandt andre Odense og Ringsted, som var imponerede over de digitale vejledninger og gerne ville have noget lignende.

Du kan se Brystklinikkens digitale patientvejledninger på Hospitalenhed Midts hjemmeside