Opdateret: 6. juli 2022
Fejlmelding på søvn- og respirationsudstyr fra Philips Respironics
Philips Respironics har fejlmeldt deres CPAP-apparat, DreamStation, som bruges til behandling af søvnapnø og vejrtrækningssygdomme.
Philips har fundet en risiko for, at det støjdæmpende skum i de berørte apparater under særlige omstændigheder kan nedbrydes og frigøre skadelige partikler og kemikalier, der kan indåndes ved brug, og de ønsker derfor at udskifte disse apparater.
Udskiftning af apparater – vi holder dig løbende orienteret
Philips har tidligere meddelt, at udbedringen af fejlen på deres apparater ville begynde i løbet af september 2021. Tidsplanen er blevet forsinket af flere omgange, men det forventes, at udskiftningen af apparater begynder i løbet af 3. og 4. kvartal 2022. Du bliver kontaktet af din behandlende afdeling, når det er din tur til at få udskiftet dit apparat.
Philips oplyser, at den fortsatte udskiftning af apparatur vil strække sig over resten af 2022. Vi forventer, at det eventuelt kan tage længere tid.
Philips kan på nuværende tidspunkt ikke sikre en fast leverance af CPAP-apparater til ombytningen, blandt andet på grund af usikre globale forsyningskæder, men ombytningen sker løbende og vores patienter bliver indkaldt løbende, når vi får leverancer fra Philips.
Fejlmelding af apparater
Phillips har vurderet, at de fejlmeldte apparater kan give følgende symptomer:
- hovedpine
- Irritation
- Betændelsestilstand
- Vejrtrækningsbesvær
- Kvalme
- Opkast
I et nyligt forskningsstudie fra Canada blev der ikke fundet øget risiko for kræft hos patienter i behandling med apparater fra Philips sammenlignet med andre leverandører.
Generelt er der ikke øget kræftrisiko for patienter i behandling for søvnapnø sammenlignet med den øvrige befolkning. Der er samlet set således ikke påvist nogen øget forekomst af kræft med baggrund i behandling med udstyr fra Philips Respironics.
Vi har dog stor forståelse for den utryghed, der kan opstå hos dig, der benytter udstyret. Lægemiddelstyrelsen vurderer, at den potentielle risiko ved brug af apparaturet indtil udskiftning, er lav. Lægemiddelstyrelsen anbefaler derfor, at danske patienter følger Philips' anvisninger:
- Du bør ikke stoppe brugen af dit apparat, før du har talt med din behandlende læge, da det i nogle tilfælde ikke er sundhedsmæssigt forsvarligt at stoppe behandlingen uden alternative behandlingsmuligheder. Lægen hjælper dig med at vurdere den bedste behandling fremadrettet.
- Hvis din læge vurderer, at du skal fortsætte med at bruge udstyret, bør du følge udstyrets brugsvejledning.
- Er du bekymret eller har spørgsmål til din behandling, bør du kontakte den klinik, hvor du går til kontrol.
- Læs Lægemiddelstyrelsens information vedr. respirationsudstyr fra Philips Respironics.
- Læs Philips' informationer vedrørende apparaterne. Har du endnu ikke registreret dig apparat hos Philips, kan du også gøre det her.
Mulighed for at kontakte Philips
Hvis du har spørgsmål til leveringsplaner eller det tekniske i dit apparat, kan du kontakte Philips på Nordic.FSN.Support@philips.com.
Patienterstatning
Patienter, som er blevet syge af fejlmeldte respirations- og søvnapparater fra Phillips, kan have ret til erstatning. Læs om muligheden for at søge erstatning på Patienterstatningens hjemmeside.