Her kan du finde hjælp til, hvordan du kan håndtere veerne, både i opstartsfasen derhjemme og i takt med, at veerne tager yderligere til, og du får brug for at have en jordemoder hos dig.

Nogle af øvelserne kan du også have glæde af i graviditeten, hvis du oplever at det er svært at finde ro, har svært ved at falde i søvn, har tankemylder, eller bare har brug for en pause med fokus vendt ind mod dig selv og din baby.

Under fødslen er øvelserne gode til at hjælpe med at skabe ro, samle fokus omkring den opgave, du skal løse, og samtidig virke let smertelindrende. De skal hjælpe dig med at komme igennem veerne på den mest skånsomme måde og finde tilbage til en rolig og afslappet følelse i kroppen i vepauserne, så du kan samle kræfter til at arbejde dig igennem den næste ve.

Når du kan slappe af og finde ro og tryghed, kan vehormonet oxytocin bedre frigives i din krop, og på den måde kan veerne bedre få lov at udvikle sig og bringe dig videre i fødslen. Alternativt kan du opleve, at veerne kan aftage eller måske helt stoppe igen. Det er kroppens signal om, at den har brug for at samle energi. Her er det en god ide at få spist og drukket og få så meget søvn/hvile som muligt, så vil veerne oftest tage til igen, helt af sig selv.

Øvelserne kan kombineres på forskellige måder eller bruges hver for sig. Prøv dig frem og find de teknikker der virker bedst for dig.

Øvelse 1: Vejrtrækning

Øvelse 2: Hvilestillinger

Øvelse 3: Fodbad

Øvelse 4: Varmepude

Øvelse 5: Massage

Øvelse 6: Akupressur