Hop til hovedindhold

Forbered dig til operationen

Hold evt. pause med din blodfortyndende medicin

Stop med at spise 6 timer før - stop med at drikke 2 timer før

Tag et bad og rens navlen - ingen creme, makeup og smykker

Tag din morgenmedicin - dog ikke mod diabetes

Medbring din medicin og opdateret medicinliste


Kontakt

Kontakt

Før indgrebet

7844 5666

Ring til Karkirurgisk bookingsekretariat, hvis du har spørgsmål til indkaldelse og booking.

Efter indgrebet

7844 5640

Ring til Karkirurgisk Afsnit, hvis der opstår problemer efter indgrebet.

Du kan ringe til afsnittet 24 timer efter udskrivelsen. Herefter skal du ringe til din egen læge eller vagtlægen.

Pårørende eller ledsagere kan ikke være med under operationen

Pårørende eller ledsagere kan ikke være med til bedøvelse, operation og opvågning (dette gælder dog ikke ledsagere til børn og personer med handicap, som kan være med under opvågningen).

Dine pårørende eller ledsagere kan i stedet opholde sig i afdelingen, hvor du vil blive kørt tilbage, når du er vågen og klar.

Din livsstil har betydning for operationen

Kost
Det er vigtigt, at du spiser en sund og varieret kost før og efter operationen, for at dit sår kan hele bedst.

Rygning
Rygning kan give komplikationer efter operationen, fx at såret heler dårligere, større risiko for betændelse eller hjerte- og lungeproblemer.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at du ikke ryger 6 uger før og 4 uger efter operation. Hvis dette ikke er muligt, er enhver nedskæring i tobakken gavnlig for dit helbred.

Stopper du med at ryge, får du et betydeligt bedre helbred og styrker din sundhed. Selv om du har været ryger i mange år, har rygestop en positiv indvirkning på din sundhed.

Alkohol
Hvis dit alkoholforbrug er større end sundhedsstyrelsens anbefalinger, har du større risiko for komplikationer som f.eks. lungeproblemer, betændelse og dårlig sår-heling.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at kvinder højst drikker 7 genstande om ugen og mænd højst drikker 14 genstande om ugen.

Motion
Dyrk motion eller bevæg dig i det omfang du kan, f.eks. ved gåture eller cykling.