Hop til hovedindhold

Du skal have behandlet dine åreknuder. Læs hvordan du skal forberede dig og om selve behandlingen i denne vejledning.


Forbered dig til behandlingen

Spis og drik som du plejer

Tag din vanlige medicin (undtagen hvis du får Antabus)

Tag et grundigt bad - ingen creme eller parfume

Er du sårpatient?

Du kan ikke blive behandlet, hvis du er gravid eller ammer


Om behandlingen

Hvad er åreknuder?

Skal åreknuder behandles?

Sådan foregår skumbehandlingen

Du kan komme hjem 15 minutter efter indgrebet

Du må gerne selv køre bil hjem


Risici og bivirkninger

Der er risiko for komplikationer


Når du kommer hjem

Du skal anvende kompressionsstrømpe i 6 døgn

Du kan opleve ømhed, rødme, varme og hævelse i benet

Søg læge hvis du får stærke smerter i hele benet


Videre forløb

Motion og sygemelding

Øg blodcirkulationen - lav venepumpeøvelser

Undgå direkte sollys på det behandlede ben

Enkelte skal til kontrol

Hvis du skal rejse


Kontakt

Kontakt

Før behandlingen

Tlf. 78 44 56 68

Ring til Karkirurgisk bookingsekretariat, hvis du har spørgsmål til indkaldelse og booking.

Det første døgn efter behandlingen

Hvis der opstår problemer efter indgrebet.

Kontakt os mellem kl. 8.30-13.00 på tlf. 78 44 56 68.

Resten af døgnet skal du ringe på tlf. 78 44 56 40.

Efter det første døgn

Efter det første døgn og indtil en måned efter behandlingen,
kan du kontakte os mellem kl. 8.30-13.00 på tlf. 78 44 56 68. Herefter skal du kontakte din egen læge eller vagtlægen.

Hvis du bliver syg eller skal melde afbud

Din livsstil har betydning

Kost
En sund kost er med til at forebygge sygdomme.

Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor, at du spiser 6 stykker eller 600 gram frugt og grønt om dagen; spiser fisk og fiskepålæg flere gange om ugen; spiser kartofler, ris eller pasta og groft brød hver dag; sparer på sukker og fedt, spiser varieret og slukker tørsten i vand.

Rygning
Ethvert cigaretforbrug er skadeligt for både din sundhed og dit helbred.

Stopper du med at ryge, får du et betydeligt bedre helbred og styrker din sundhed. Selvom du har været ryger i mange år, har rygestop en positiv indvirkning på din sundhed.

Alkohol
Et stort alkoholforbrug er også skadeligt for både din sundhed og dit helbred.

Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor, at mænd højst drikker 14 genstande om ugen, og at kvinder højst drikker 7 genstande om ugen. 

Motion
Fysisk aktive personer har et bedre psykisk og fysisk helbred end inaktive personer. 

Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor, at voksne er moderat fysisk aktive mindst 30 minutter om dagen, og udøver fysisk aktivitet af høj intensitet 20-30 minutter to gange om ugen. Moderat fysisk aktivitet kan bl.a. være at cykle på arbejde, at lave havearbejde og at tage trappen.