Hop til hovedindhold

Sådan foregår undersøgelsen

Er der risici ved undersøgelsen?


Forbered dig til undersøgelsen

Hold eventuelt pause med blodfortyndende medicin

Stop med at tage jern-tabletter og fibertilskud 7 dage op til undersøgelsen

Undgå fiber og kerner i 4 dage op til undersøgelsen

Du skal købe 2 pakker Picoprep på apoteket

Planlæg din hjemtransport


Udrensning før undersøgelsen

2 dage før undersøgelsen - begynd med flydende kost

2 dage før undersøgelsen skal du drikke Picoprep blandingen kl. 14 og 19

Indtag kun flydende væsker dagen før undersøgelsen

Dagen før undersøgelsen skal du drikke Picoprep blandingen kl. 14 og 19

Drik rigeligt med væske under udrensningen


På undersøgelsesdagen

Tag din morgenmedicin – dog ikke blodfortyndende og mod sukkersyge

Hold pause med din vanddrivende medicin

Du må drikke væske indtil 2 timer før


Efter undersøgelsen

Svar på undersøgelsen

Du får tilbudt mad og drikke

Du kan tage hjem umiddelbart efter indgrebet


Når du kommer hjem

Du kan få mavekneb og lidt blødning fra tarmen

Kontakt

Før indgrebet

Telefon nr.: 78 44 63 07

Ring til Mave- og Tarmkirurgisk Bookingsekretariat, hvis du har spørgsmål til indkaldelse og booking.

Efter indgrebet

Telefon nr.: 78 44 63 92

Ring til Tarmkirurgisk Afsnit, hvis der opstår problemer efter indgrebet.

Du kan ringe til afsnittet det første døgn efter udskrivelsen. Herefter skal du ringe til din egen læge eller vagtlægen.

Din livsstil har betydning

Kost

En sund kost er med til at forebygge sygdomme. Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor, at du:

  • Spiser 6 stykker eller 600 gram frugt og grønt om dagen
  • Spiser fisk og fiskepålæg flere gange om ugen
  • Spiser kartofler, ris eller pasta og groft brød hver dag
  • Sparer på sukker og fedt
  • Spiser varieret og slukker tørsten i vand

Rygning

Ethvert cigaretforbrug er skadeligt for både din sundhed og dit helbred. Stopper du med at ryge, får du et betydeligt bedre helbred og styrker din sundhed. Selvom du har været ryger i mange år, har rygestop en positiv indvirkning på din sundhed.

Alkohol

Et stort alkoholforbrug er også skadeligt for både din sundhed og dit helbred.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at voksne over 18 år højst drikker 10 genstande om ugen og højst 4 genstande på samme dag.

Motion

Fysisk aktive personer har et bedre psykisk og fysisk helbred end inaktive personer. Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor, at voksne er moderat fysisk aktive mindst 30 minutter om dagen, og udøver fysisk aktivitet af høj intensitet 20-30 minutter 2 gange om ugen.

Moderat fysisk aktivitet kan blandt andet være at cykle på arbejde, at lave havearbejde og at tage trappen.