Formål
At beskrive klinikkens pædagogiske metoder på HE Midt
Målgruppe
Kliniske vejledere, praktikvejledere, daglig vejledere, sygeplejestuderende og SOSU-assistentelever i klinikken samt uddannelsesansvarlige og sygeplejefaglige ledere.
Fremgangsmåde
Læring i praksis er kendetegnet ved handletvang, fleksibilitet, omskiftelighed, afbrydelser, implicitte regler og værdier tilknyttet klinikkens rum. Derfor skal læring i praksis altid tilpasses den foranderlige og uforudsigelige praksis.
På HE Midt arbejder vi med forskellige pædagogiske metoder og begreber, der kan støtte den kliniske vejleder, praktikvejleder og daglige vejleder i vejledningsarbejdet.
Link til pædagogiske metoder |
Hvor og hvordan |
---|---|
Praktikportalen er det skriftlige læringsredsskab for sygeplejestuderende Logbog er det skriftlige læringsredsskab for SOSU-assistentelever |
|
Modellen er normativ for praktisk færdighedsudøvelse, og bruges som analyse af praktiske færdigheder |
|
Mesterlære i klinikken |
Praktikvejledere og kliniske vejledere har med afsæt i Pædagogisk dag 2017 "Mesterlære i klinikken" arbejdet med, hvordan mesterlære kan inddrages i praktikken/klinisk uddannelse. Dette er mundet ud i to modeller "Det gode læringsforløb" og "Den gode vejledning" |
Læringsaktiviteter i Læringscenter Midt http://www.hospitalsenhedmidt.dk/uddannelse/laringscenter-midt2/ |
Læringscenter Midt er et sted, hvor studerende og elever kan tilegne sig og træne kompetencer og kliniske færdigheder |
Skub-metoden udarbejdet af HE Midt
|
Skubmetoden beskriver strategier, hvormed vejledere kan bidrage til at fremme foretagsomhed og handlekraft hos elever og studerende |
Instruks for individuelle vejlednings- og evalueringssamtaler |
Instruksen beskriver formål, indhold og rammer for vejledningssamtalen |