Hop til hovedindhold

Årsag

Hvad er forstoppelse?

Symptomer på kronisk forstoppelse


Gode råd

Hvad kan du selv gøre for at undgå forstoppelse

Tal med lægen, før du starter på afføringsmidler

Din livsstil har betydning

Kost

En sund kost er med til at forebygge sygdomme. Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor, at du:

  • Spiser 6 stykker eller 600 gram frugt og grønt om dagen
  • Spiser fisk og fiskepålæg flere gange om ugen
  • Spiser kartofler, ris eller pasta og groft brød hver dag
  • Sparer på sukker og fedt
  • Spiser varieret og slukker tørsten i vand

Rygning

Ethvert cigaretforbrug er skadeligt for både din sundhed og dit helbred. Stopper du med at ryge, får du et betydeligt bedre helbred og styrker din sundhed. Selvom du har været ryger i mange år, har rygestop en positiv indvirkning på din sundhed.

Alkohol

Et stort alkoholforbrug er også skadeligt for både din sundhed og dit helbred.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at voksne over 18 år højst drikker 10 genstande om ugen og højst 4 genstande på samme dag.

Motion

Fysisk aktive personer har et bedre psykisk og fysisk helbred end inaktive personer. Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor, at voksne er moderat fysisk aktive mindst 30 minutter om dagen, og udøver fysisk aktivitet af høj intensitet 20-30 minutter 2 gange om ugen.

Moderat fysisk aktivitet kan blandt andet være at cykle på arbejde, at lave havearbejde og at tage trappen.