04-04-2019

Fire ansatte fra Børn og Unge oplevede forleden, at det rent faktisk kan være sjovt og inspirerende at arbejde med afføring. Anledningen var Region Midtjyllands første "miniHACHATHON", hvor Børn og Unge var udvalgt til at komme med en relevant problemstilling, som kreative virksomheder og uddannelsesinstitutioner så skulle komme med en løsning på.

Se video fra arrangementet på Center for Telemedicins hjemmeside. 

Hvordan kan man hjælpe børn og unge, der har afføringsproblemer, med at føre dagbog om deres afføring? Det er en svær opgave, har Børn og Unge erfaret, fordi de unge ikke gider rende rundt og med en afføringsdagbog under armen og dermed tydeligt skilte med deres problem. Forståeligt nok.

Det var Center for Telemedicin i Region Midtjylland, der stod bag arrangementet, der løb af stablen for første gang. Konceptet for arrangementet var at gribe fat i en konkret problemstilling og så invitere kreative virksomheder og uddannelsesinstitutioner til at komme og konkurrere om at finde frem til den bedste løsning.

Børn og Unge havde budt ind med casen til arrangementet. Afdelingen oplever, at flere og flere af de yngste patienter kommer på hospitalet med afføringsproblemer. Det er et alvorligt og stigende problem, og derfor vil afdelingen gerne hjælpe de unge patienter, så de får et sundt og veletableret afføringsmønster.

- Vi oplever, at flere og flere børn og unge kommer ind til os med afføringsproblemer. Derfor har vi brug for at sætte fokus på problemet og møde de unge og deres familier, der hvor de er. De har brug for hjælp til, hvordan de kan undgå at få forstoppelse, og her kan digitale løsninger være med til at hjælpe, siger Marianne Eg, forskningssygeplejerske fra Børn og Unge, der deltog i arrangementet sammen med sygeplejerske Benjamin Overvad, afdelingssygeplejerske Dorthe Goul og læge Iben Møller Jønsson fra Børn og Unge.

Svært at få data om de unges afføringsmønster

30 personer deltog i arrangementet, og de var delt op i syv grupper, der havde fem timer til at komme med et forslag på en digital løsning til børn og unge med kronisk forstoppelse.

Børn og Unge vil gerne have bedre data på de unges afføringsmønster, end de har mulighed for at få i dag. Det er eksempelvis data om afføringens udseende, konsistens, uheld og smerter i forbindelse med afføring.

Det er ikke let for de unge at skulle føre dagbog om deres afføring, når de er i skole og til fritidsaktiviteter. De synes, at det er et pinligt problem, så det er tilsvarende pinligt at skulle hive en notesbog frem og lave notater om afføring, mens andre er til stede.

And the winner is: App'en "tele-poop"

Vinderen af regionens miniHACKATHON blev en app-løsning, der fik navnet "tele-poop". Idéen med app'en er, at de unge kan have den på deres mobiltelefon, som de kan tage med på toilettet på skolen eksempelvis. På den måde kan de registrere data om deres afføring, mens de er alene på toilettet, så andre ikke opdager det.

- Det var virkeligt brugbart at være med. Der var vildt mange gode, sjove og skæve input. Så det fik os virkelig til at tænke ud af boksen, og vi fik masser af inspiration med hjem. Blandt andet om formidling i børnehøjde og brugen af tegneseriefigurer, fortæller Marianne Eg.

Løsningen har mange funktioner

Tele-poop-app'en er et værktøj, der kan hjælpe med at holde styr på afføring. Det lille barn kan vælge en avatar/figur, som guider barnet igennem registreringerne og hjælper med at forstå, hvad der skal til for at undgå forstoppelse og uheld. Via enkelte klik kan man registrere, hvornår man har haft afføring, og hvilken konsistens den har. Det er vigtigt at notere sådanne informationer, så ansatte på hospitalet kan analysere data og hjælpe patienten bedst muligt.

App'en indeholder også tips og tricks til toiletbesøg, ligesom den har en alarm, som man kan indstille, hvis man har brug for påmindelser om, at man skal huske at tage afføringsmedicin, drikke vand eller gå på toilettet efter et bestemt interval. Det er også muligt at tage billeder af sin afføring og gemme billedet i dagbogsfunktionen i app'en eller finde frem til det nærmeste offentlige toilet via app'ens korttjeneste.

Børn og Unge skal nu i gang med at undersøge, om afdelingen kan søge fondsmidler, så den kan gå videre med vinderforslaget og købe app'en, der er udviklet af tre personer fra virksomheden Cadpeople og VIA University College.