På klinikken i Viborg tilbyder vi høreapparatbehandling af voksne, og vi laver høreundersøgelse og behandling af børn i alderen fra 3-18 år.
Vi undersøger og behandler dig, hvis du har høreproblemer.
Eksempler på undersøgelser og behandlinger vi laver:
Når du kommer i afsnittet, møder du et team af oto-teknikere, audiologassistenter, speciallæger, børnehørepædagoger og sekretærer. Du kan derudover møde studerende og elever, der har opgaver alt efter, hvor de er i deres uddannelse.
I Øre-, Næse- og Halskirurgi har vi lavet information og vejledninger til dig, som har høreproblemer:
For at du kan komme ind til undersøgelse og behandling hos os, skal du have en henvisning.
Du kan blive henvist af:
Hvis du er tidligere høreapparatsbruger kan du også henvises via selvhenvisning.
Når du er blevet henvist, indkalder vi dig til undersøgelse eller behandling. Du modtager indkaldelsesbrevet som Digital Post eller som almindeligt brev, hvis du er fritaget for Digital Post.
I brevet finder du information om:
Det er vigtigt, at du forbereder dig og læser den information, du får i dit indkaldelsesbrev. Husk at læse alle bilag og vejledninger.
Der kan være flere ting, som du skal forberede i god tid, fx:
Undersøgelsen tager cirka 1-1,5 time.
Når du kommer til høreklinikken, skanner du dit sundhedskort på standeren ved informationen.
Personalet i informationen står klar til at hjælpe dig, hvis du har brug for det.
Du kan opleve ventetid. Vi prøver så vidt muligt at overholde din aftalte tid, men der kan opstå situationer, som kan give ventetid. Vi informerer, så godt vi kan, hvis der opstår forsinkelser.
Vær opmærksom på, at vi ikke altid kan kalde patienterne ind i den rækkefølge, som de ankommer i. Hvornår det er din tur, afhænger af forskellige ting. Det kommer blandt andet an på hvilken type undersøgelse, du skal have lavet.
Du kommer ind til en samtale og undersøgelse.
Her vil vi:
Nogle gange er det nødvendigt at lave et aftryk af dit øre og så vil klinikken to dygtige oto-teknikere, stå klar med aftryksmaterialet.
Formålet med undersøgelsen er at finde ud af, hvordan vi bedst afhjælper og varetager behandlingen af dit høretab.
Du kan opleve, at vi sender dig til en anden afdeling for at få lavet flere undersøgelser.
Du vil få en ny indkaldelse til en anden dag.
Du får typisk svar på din undersøgelse med det samme. Det kan også være, at du skal vente på svar.
Vi aftaler med dig, hvordan vi fortæller dig om resultatet af undersøgelserne, og hvad der nu skal ske.
Som patient bliver du naturligvis taget med på råd, men i sidste ende er det dog audiologi-assistenten, der vurderer, hvad der virker bedst ved dit høretab.
Du kan få svar på forskellige måder:
Du er tilknyttet høreklinikken, så længe vi vurderer, at det er nødvendigt i forhold til din behandling.
I nogle tilfælde fortsætter din behandling et andet sted, når dit forløb hos os slutter.
Vi aftaler din opfølgende behandling med dig, inden du bliver afsluttet. Du er altid velkommen til at spørge os om din videre plan, hvis du er i tvivl.
På sundhed.dk kan du læse din digitale journal. Her finder du information om dit forløb hos os, og de aftaler vi har lavet.
Få råd og vejledning om at være patient og pårørende i forskellige foreninger og netværk:
Du er velkommen til at deltage i samtaler og undersøgelser, hvis du og patienten ønsker det.
Du kan som pårørende hjælpe med, at:
Telefon: 78 44 68 30
Telefontid: Mandag til torsdag kl. 9:00-12:00
Ved akut behov for hjælp, kontakt egen læge eller lægevagten på tlf. 70 11 31 31.
Høreklinik Viborg
Øre-, Næse- og Halskirurgi
Regionshospitalet Viborg
Banevejen 7C
8800 Viborg
Almindelig mail: hoereklinikken@viborg.rm.dk (OBS: se adresse nedenfor til sikker mail)
Brug hovedindgangen. Høreklinkken ligger på etage 2. Gå til venstre mod blå elevator/trappe.
Skriv en sikker mail til Høreklinik Viborg (Hav dit MitID klar):