Dine rettigheder
Som patient har du en række rettigheder. Få overblik over dine rettigheder og se, hvor du kan læse mere og få rådgivning omkring rettigheder.
Adgang til behandling
Som patient har du ret til at få undersøgt hvad du fejler (blive udredt) inden for 30 dage, hvis det er fagligt muligt.
Hvis du ikke kan blive udredt på et hospital i din bopælsregion eller på ét af de private hospitaler, regionen samarbejder med, kan du vælge at komme på privathospital (udvidet frit sygehusvalg).
Mulighed for at vælge et andet offentligt hospital
Som patient kan du som udgangspunkt frit vælge mellem alle offentlige hospitaler i hele landet. Det kaldes frit sygehusvalg.
En hospitalsafdeling kan dog afvise patienter, hvis afdelingen har væsentligt længere ventetid end andre lignende afdelinger.
Læs mere om frit sygehusvalg på sundhed.dk
Mulighed for at vælge et privathospital
Hvis du ikke kan tilbydes behandling inden for de frister, der gælder, kan du i nogle tilfælde vælge at komme på et privathospital. Det kaldes udvidet frit sygehusvalg.
Hjælp til kørsel
Som udgangspunkt skal du selv sørge for at komme til og fra hospitalet. Langt de fleste patienter arrangerer selv deres tur til hospitalet med egen bil, offentlig transport eller ved at blive kørt af pårørende.
Hvis dit helbred ikke tillader, at du tager tog, bus eller anden offentlig transport, kan du i nogle tilfælde blive kørt med Region Midtjyllands kørselsordning.
Læs mere om, hvornår du kan få tilbudt kørsel, og se, hvordan du søger om det
Tilskud til kørsel
Når du selv eller en pårørende sørger for transporten, kan du være berettiget til tilskud.
Se retningslinjerne for, hvornår du kan få tilskud, og hvordan du søger om det.
Læs om kørsel til og fra hospitalet samt kørselstilskud på www.befordring.rm.dk.
Information og data
Du har som patient ret til at blive fuldt informeret om din sygdom, mulighederne for behandling og risikoen for komplikationer og bivirkninger.
Du har adgang til at se din journal. På www.sundhed.dk eller i appen MinSundhed kan du se dine oplysninger 0-2 dage, efter at de er registreret på hospitalet.
Du er også velkommen til at spørge personalet, hvad der skrives i journalen, eller du kan bede om en kopi af journalen.
Afdelingen bestiller en tolk, hvis afdelingen mener, det er nødvendigt.
Nogle patienter skal betale gebyr for tolkning, hvis de ikke i tilstrækkelig grad forstår eller taler dansk.
Der er aldrig gebyr for tegnsprogstolkning.
Som patient har du som udgangspunkt ret til at se din egen journal og få en kopi af den.
På www.sundhed.dk kan du se dine journaloplysninger i "Min sundhedsjournal" 3-5 dage, efter at de er registreret på hospitalet.
Du er også velkommen til at spørge personalet, hvad der skrives i journalen, eller du kan bede om en kopi af journalen.
Du skal logge på med MitID for at se personlige data i din e-journal.
Sundhedspersoners mulighed for at læse helbredsoplysninger om dig:
A) Sundhedslovens § 42a - indhentning af helbredsoplysninger mv. i forbindelse med en aktuel behandling:
Ifølge Sundhedslovens §42a, stk. 1 har sundhedspersoner (autoriserede sundhedspersoner og disses medhjælp) adgang til at indhente elektroniske helbredsoplysninger og andre fortrolige oplysninger, når det er nødvendigt i forbindelse med en aktuel behandling af en patient.
Som patient (fyldt 15 år) kan du frabede dig, at en sundhedsperson indhenter elektroniske helbredsoplysninger om dig i forbindelse med en aktuel behandling. I så fald beder vi dig venligst give besked til personalet hurtigst muligt. Personalet vil herefter informere dig om, hvilke konsekvenser det evt. kan få for behandlingen, hvis du gør brug af denne mulighed.
Hospitalsledelsen har mulighed for, jf. sundhedslovens § 42a, stk. 4, at give tilladelse til, at en ansat eller faggruppe, der ikke er sundhedspersoner men underlagt tavshedspligt, kan hjælpe en sundhedsperson med f.eks. at indhente elektroniske helbredsoplysninger, som den pågældende har brug for ifm. en aktuel behandling. Den ansatte kan f.eks. kan være en sekretær.
Hospitalsledelsen i Hospitalsenhed Midt har med virkning fra den 1. juli 2019 (og senere) givet følgende faggrupper tilladelse til opslag, når de yder teknisk bistand til sundhedspersoners indhentning af oplysninger ifm. en aktuel behandling i klinikken eller indhentning efter værdispringsreglen:
- Medicinstuderende
- Sundheds-It konsulenter
- Datamatiker
- Data manager
- Sekretærer
- Lægesekretærer
- Sekretærelever
- Lægesekretærelever/SAK-studerende (sundhedsadministrativ koordinator)
- Statistikeren, der er ansat i Regionshospitalet Hammel Neurocenter
- Sekretariatslederen, der er ansat i Regionshospitalet Hammel Neurocenter
- En datamedarbejder fra Regionshospitalet Hammel Neurocenter.
Som patient (fyldt 15 år) kan du frabede dig, at ovenstående sekretærer, sekretærelever og medicinstuderende m.v. yder teknisk bistand til sundhedspersoner ifm. en aktuel behandling i klinikken eller indhentning efter værdispringsreglen. I så fald beder vi dig venligst give besked til personalet hurtigst muligt.
Hospitalsledelsen har mulighed for, jf. sundhedslovens § 42a, stk. 4 , at give tilladelse til, at en ansat eller faggruppe, der ikke er sundhedspersoner men underlagt tavshedspligt, og som arbejder selvstændigt i forbindelse med en aktuel behandling, kan indhente elektroniske helbredsoplysninger om dig i forbindelse med en aktuel behandling. Indhentningen skal være nødvendig af hensyn til den samlede aktuelle behandling af patienten.
Hospitalsledelsen i Hospitalsenhed Midt har den 1. juli 2019 og 27. august 2019 givet følgende faggrupper tilladelse til opslag, når de yder en selvstændig indsats ifm. et aktuelt behandlingsforløb:
- Psykologer
- Neuropsykologer
- Logopæder
- Pædagoger
- Farmaceuter
- Farmakonomer
- Socialrådgivere
- Hospitalsfysikere
- It-koordinatorer (er ansat i Blodprøver og Biokemi)
- Biokemikere
- PAL
Ovenstående faggrupper udfører oftest opgaver som medhjælp for en autoriseret sundhedsperson. I sådanne tilfælde har de adgang til opslag efter sundhedslovens § 42a, stk. 1, og har ikke behov for en tilladelse fra hospitalsledelsen til opslag. Der kan dog være tilfælde, hvor de arbejder selvstændigt og ikke som medhjælp.
Psykologerne på listen er de psykologer, der ikke er autoriseret efter psykologloven, og som heller ikke udfører sundhedsfaglige opgaver.
Hvis psykologen er autoriseret efter psykologloven, og udfører sundhedsfaglige opgaver, har den pågældende adgang til opslag efter sundhedslovens § 42a, stk. 1, og har ikke behov for en tilladelse fra hospitalsledelsen til opslag.
Som patient (fyldt 15 år) kan du frabede dig, at ovenstående faggrupper må indhente oplysninger, når de yder en selvstændig indsats ifm. en aktuel behandling. I så fald beder vi dig venligst give besked til personalet hurtigst muligt.
B) Videregivelse/indhentning af helbredsoplysninger til brug for læring og kompetenceudvikling:
Læger, tandlæger, jordemødre og sygeplejersker har adgang til, uden patientens forudgående samtykke:
- at få videregivet oplysninger fra en anden sundhedsperson om det videre forløb vedrørende patienter, man tidligere har behandlet, jf. sundhedslovens § 41, stk. 2, nr. 6.
eller
- selv at indhente helbredsoplysninger m.v. elektronisk om patienter, som man tidligere har deltaget i behandlingen af, jf. sundhedslovens § 42d, stk.2,nr. 1.
Videregivelsen/indhentningen skal være nødvendig og relevant til brug for evaluering af lægens, tandlægens, jordemoderens eller sygeplejerskens egen indsats i behandlingen eller som dokumentation for erhvervede kvalifikationer i et uddannelsesforløb.
Videregivelsen/indhentningen skal ske under hensyntagen til patientens interesser og behov.
Videregivelsen/indhentningen skal være påkrævet som led i uddannelsen eller i umiddelbar forlængelse af behandlingsforløbet.
Videregivelsen/indhentningen må kun ske i umiddelbar forlængelse af behandlingsforløbet og senest 6 måneder efter lægens, tandlægens, jordemoderens eller sygeplejerskens afslutning af behandlingen eller viderehenvisning af patienten.
Hvis videregivelsen er påkrævet som led i speciallæge- eller specialtandlægeuddannelsen, har man adgang til oplysningerne, så længe det er nødvendigt som dokumentation efter reglerne om speciallægeuddannelsen/specialtandlægeuddannelsen.
Hospitalsledelsen kan jf. sundhedslovens § 42d, stk. 3 give tilladelse til, at en ansat (f.eks. en sekretær) underlagt tavshedspligt kan hjælpe en læge, tandlæge, jordemoder eller sygeplejerske med at indhente elektroniske helbredsoplysninger, som den pågældende har brug for ifm. læring.
Som patient (fyldt 15 år) kan du frabede dig, at en læge, tandlæge, jordemoder eller sygeplejerske indhenter/får videregivet helbredsoplysninger om dig til brug for læring og kompetenceudvikling. Du kan også frabede dig, at en ansat hjælper en læge, tandlæge, jordemoder eller sygeplejerske med at indhente elektroniske helbredsoplysninger til brug for læring. I så fald beder vi dig venligst give besked til personalet hurtigst muligt.
C) Studerendes adgang til at indhente/få videregivet helbredsoplysninger til brug for en aktuel behandling:
Hvis den studerende/elever selvstændigt udfører funktioner på vegne af en autoriseret sundhedsperson i forbindelse med en aktuel behandling, arbejder den pågældende som medhjælp. Den studerende/eleven har således adgang til, uden et forudgående patientsamtykke, at foretage opslag i f.eks. MidtEPJ i forbindelse med en aktuel behandling jf. sundhedslovens § 42a, stk. 1.
Som patient (fyldt 15 år) kan du frabede dig, at en studerende/elever indhenter elektroniske helbredsoplysninger om dig i forbindelse med en aktuel behandling. I så fald beder vi dig venligst give besked til personalet hurtigst muligt.
Hvis den studerende/eleven virker sammen med en anden sundhedsperson i forbindelse med patientbehandlingen, arbejder den pågældende ikke som medhjælp.
Når den studerende ikke fungerer som medhjælp, har en sundhedsperson, uden patientens forudgående samtykke, mulighed for at videregive helbredsoplysninger til en studerende, der deltager i behandlingen som led i en sundhedsvidenskabelig/sundhedsfaglig uddannelse jf. sundhedslovens § 41, stk. 2, nr. 7:
- Der er tale om studerende, der deltager i patientbehandlingen, fordi praktik m.v. i sundhedsvæsenet er en del af uddannelsen, f.eks. medicinstuderende, sygeplejestuderende og social - og sundhedsassistentelever.
- Videregivelsen skal være nødvendig for den studerendes forståelse af behandlingssituationen, eller som en evaluering af den studerendes deltagelse i behandlingssituationen.
- Videregivelsen skal være nødvendig til den aktuelle behandling.
- Videregivelsen skal ske under hensyntagen til patientens interesse og behov.
Som patient (fyldt 15 år) kan du frabede dig at studerende får videregivet relevante helbredsoplysninger til brug for behandlingen. I så fald beder vi dig venligst give besked til personalet hurtigst muligt.
D) Videregivelse af helbredsoplysninger m.v. til en vejleder for en læge eller tandlæge under uddannelse:
Hvis en læge eller tandlæge under uddannelse til speciallæge eller specialtandlæge får videregivet helbredsoplysninger som dokumentation for erhvervede kvalifikationer i et uddannelsesforløb, jf. sundhedslovens § 41, stk. 2, nr. 6, har dennes vejleder også ret til at få videregivet de pågældende oplysninger.
Som patient (fyldt 15 år) kan du frabede dig, at en vejleder til en læge eller tandlæge under uddannelse til speciallæge eller specialtandlæge får videregivet oplysninger omkring din behandling til brug for dokumentation af erhvervede kvalifikationer under uddannelsesforløbet. I så fald beder vi dig venligst give besked til personalet hurtigst muligt.
E) Sundhedslovens § 42d, stk. 2, nr. 2 – indhentning af helbredsoplysninger m.v. i forbindelse med kvalitetsarbejde (tværgående og lokalt kvalitetsarbejde):
Tværgående kvalitetsprojekter foregår på tværs af afdelinger eller andre sektorer (hospitaler og kommuner).
Ved lokale kvalitetsprojekter foretager afdelingen opslag i sine egne journalførte oplysninger.
En autoriseret sundhedsperson kan uden patientsamtykke foretage opslag i elektroniske systemer i forbindelse med tværgående og lokale kvalitetsprojekter.
De elektroniske systemer indeholder oplysninger fra din behandling på hospitalet.
Den autoriseret sundhedsperson må kun indhente de oplysninger om din behandling, der er relevante og nødvendige til brug for kvalitetsarbejdet. Oplysningerne må max være 5 år gamle.
Kvalitetsprojektet skal være af væsentlig samfundsmæssig betydning.
Opslaget kræver en forudgående tilladelse fra hospitalsledelsen.
Hospitalsledelsen kan jf. sundhedslovens § 42d, stk. 3 give tilladelse til, at en ansat (f.eks. en sekretær) underlagt tavshedspligt kan hjælpe en autoriseret sundhedsperson med at indhente elektroniske helbredsoplysninger, som den pågældende har brug for ifm. et tværgående eller lokalt kvalitetsprojekt.
Som patient (fyldt 15 år) kan du frabede dig, at en autoriseret sundhedsperson eller dennes medhjælp, indhenter elektroniske helbredsoplysninger om dig til brug for et tværgående eller lokalt kvalitetsprojekt. I så fald beder vi dig venligst give besked til personalet hurtigst muligt.
Du kan sige nej til, at vi videregiver oplysninger om dit helbred til andre sundhedspersoner, f.eks. din praktiserende læge.
Hvis du vil sige nej, skal du sige det til den læge, som undersøger og behandler dig.
I særlige tilfælde skal lægen videregive oplysninger.
Læs mere om sundhedspersoners tavshedspligt på sundhed.dk
Alle ansatte har tavshedspligt i sager, der drejer sig om patienter. Vi videregiver derfor ingen personlige oplysninger uden dit samtykke.
Du kan derfor trygt henvende dig, hvis der er ting, du gerne vil drøfte.
Tavshedspligt gælder også over for pårørende. Du bestemmer selv, hvem der må modtage oplysninger om dine helbredsforhold.
Vi bruger en række oplysninger om dig i vores daglige arbejde.
Vi behandler blandt andet dine kontaktoplysninger (fx navn, adresse, telefonnummer) og helbredsoplysninger (fx henvisningsårsag, blodtype). Vi behandler disse oplysninger for at sikre sammenhæng og kvalitet i dit behandlingsforløb på hospitalet.
Vi passer godt på dine personoplysninger. Med Databeskyttelsesforordningen har du som borger mulighed for at få et større indblik i, hvilke oplysninger vi har om dig, og hvordan vi bruger dem.
Børn og unges rettigheder
For at kunne give informeret samtykke skal patienten være fyldt 15 år, men patienten skal uanset alder på passende vis informeres og inddrages i drøftelserne af behandlingen.
Er patienten under 15 år, er det forældremyndighedens indehaver, der skal give samtykke.
Unge over 15 år kan med deres MitID læse deres sundhedsjournal.
Børn under 15 år og deres forældre har ikke adgang til barnets sundhedsjournal. Forældrene kan bede om aktindsigt og få adgang til at læse deres barns journal.
Klage og erstatning
Du kan klage, hvis du mener, der er begået fejl eller der har været andre svigt i den behandling, du har modtaget. Du kan klage selv eller give andre fuldmagt til at klage på dine vegne.
Patientkontoret kan hjælpe dig med at finde ud af, hvor din klage skal sendes hen, og hvordan du bedst formulerer klagen: www.patientkontoret.rm.dk.
Hvis du ønsker erstatning, fordi du er kommet til skade i forbindelse med undersøgelse, behandling eller pleje, skal du søge hos Patienterstatningen: www.patienterstatningen.dk.
Du kan godt søge erstatning, uden du har indgivet en klage.
Læs mere om patientrettigheder og find kontaktoplysninger for Patientkontoret på www.patientkontoret.rm.dk.
Hvis du oplever noget, du ikke synes, der burde være sket, kan du hjælpe sundhedsvæsenet med at lære af sine fejl. Du kan fortælle om din oplevelse ved at bruge hjemmesiden www.dpsd.dk.
Din rapport bliver sendt til den afdeling på hospitalet, hvor hændelsen er sket. Afdelingen undersøger så, hvad de kan gøre for at undgå, at noget lignende sker igen. Din rapport er altså med til at øge patientsikkerheden.
Vær opmærksom på, at afdelingen ikke har pligt til at svare.
Råd og vejledning
Patientkontoret i Region Midtjylland kan hjælpe med eller vejlede om:
- Sundhedsvæsenets ydelser og patienters rettigheder
- Ventetider og frit valg af sygehus
- Mulighederne for omvisitering til privat aftalesygehus
- Maksimale ventetider for kræftbehandling og visse hjertesygdomme
- Klage- og erstatningsmuligheder
- Kørsel til og fra hospitalet
- Udredning af misforståelser