Om Sårklinikken

Sygeplejerske behandler patient

I Sårklinikken undersøger og behandler vi dig, hvis du har et kompliceret sår, som ikke vil hele.

Undersøgelse og behandling foregår i klinikken i første omgang. Her vil vi tilrettelægge det videre forløb i samarbejde med din læge eller hjemmesygeplejen. Vi anvender telemedicinsk sårvurdering i samarbejdet gennem Telesår.

Når du kommer hos os, møder du forskellige faggrupper.

Faggruppe du for eksempel kan møde:

  • Sårsygeplejerske
  • Læge
  • Lægesekretær
  • Fodterapeut

Du kan også møde studerende og elever.

Patientvejledninger

I klinikken har vi udarbejdet information om undersøgelser og behandlinger samt vejledninger inden for relevante emner. 

Før du kommer

Bliv henvist

For at blive undersøgt og behandlet hos os, skal du have en henvisning.

Du kan blive henvist af:

  • Din egen læge
  • En hospitalsafdeling
  • Et andet hospital

Læs dit indkaldelsesbrev

Når du er blevet henvist, indkalder vi dig. Du modtager indkaldelsesbrevet som Digital Post.

Vi sender indkaldelsen til dig som almindeligt brev, hvis du er fritaget for at modtage digital post fra det offentlige.

I brevet finder du information om:

  • Hvor og hvornår du skal møde op
  • Hvad der skal ske til dit besøg
  • Hvad du skal gøre, hvis du bliver forhindret i at møde op til din aftalte tid
  • Hvad du eventuelt skal gøre hjemmefra

Forbered dig

Det er vigtigt, at du forbereder dig og læser den information, du får i dit indkaldelsesbrev. Husk at læse alle bilag.

Det skal du gøre, inden du kommer:

  • Husk, at medbringe det fodtøj du bruger i hverdagen, hvis du har sår på fødderne. Tag både inde- og udesko med.
  • Vi anbefaler, at du tager en pårørende med.
  • Skriv også gerne dine spørgsmål ned, inden du kommer, så du husker at spørge om det, der er vigtigt for dig

Afbud

Kontakt os hurtigst muligt

Kontakt os hurtigst muligt på tlf. 78 41 63 70, hvis du ikke kan tage imod den tid, vi har tilbudt dig. Det giver os mulighed for at tilbyde tiden til en anden patient.

Kørsel til og fra hospitalet

Du kan i nogle tilfælde være berettiget til at få kørselsgodtgørelse eller hjælp til transport til og fra hospitalet.

Læs om reglerne, og se om du kan få tilskud eller hjælp til kørsel her

Søg om kørselsgodtgørelse via tilskud.rm.dk

Parkering ved hospitalet

Husk at betale for din parkering. Du kan få en parkeringsbillet ved de opstillede automater rundt omkring på parkeringspladserne ved hospitalet.

Læs mere om parkering ved Regionshospitalet Silkeborg

Dit besøg

Når du ankommer

Scan dit sundhedskort

Når du kommer, scanner du dit sundhedskort på ankomststanderen, som er placeret ved destination A2. Kig efter det lille skilt i loftet, hvor der står "Meld din ankomst".

Tag plads i venteområdet/venterummet. Vi kommer og henter dig, når det er din tur.

Dit forløb

Du kommer ind til en undersøgelse, samtale og behandling hos en sårsygeplejerske og læge.

Ud fra undersøgelsen beslutter vi sammen med dig, hvad det videre forløb skal være. 

Eksempler på videre forløb:

  • Opfølgende behandling i klinikken
  • Opfølgende behandling ved egen læge
  • Opfølgende behandling gennem hjemmesygeplejen
  • Opfølgende sparring med dig via. telemedicinsk sårvurdering
  • Opfølgende telefonsamtale
  • En kombination af de forskellige muligheder

Du kan forvente, at et besøg i Sårklinikken tager ca. 1 time. 

Tilbud om brug af Telemedicin

Du kan blive tilbudt at bruge Telemedicin, også kaldt Telesår, i din behandling.

Telemedicin eller Telesår er et redskab til hurtig kommunikation mellem behandlere via Internettet, hvor du selv kan deltage aktivt og følge med i din egen behandling.

Sådan foregår det

Når du bliver behandlet, vil der blive taget billeder og skrevet oplysninger om dit sår i Telemedicin.
Informationerne kan komme fra alle, der er involveret i din behandling, også fra dig selv.

Samtykke

Du skal give mundtligt samtykke til, at vi må bruge Telemedicin, når du er i behandling.

Husk at vælge knappen ''Borgere og Patienter'' inde på siden for Telemedicin for at logge på. 

Log på Telemedicin

Til pårørende

Vi opfordrer til, at du tager med til patientens aftaler hos os. 

Du kan som pårørende hjælpe med, at:

  • høre, hvad der bliver sagt under besøget
  • stille spørgsmål
  • eventuelt hjælpe med at forberede spørgsmål hjemmefra.

Find vej

Adresse, telefonnummer og kort

Adresse

Sårklinikken
Center for Planlagt Kirurgi
Regionshospitalet Silkeborg
Falkevej 1A
8600 Silkeborg

Indgang og etage

Indgang A, Destimation A2

Telefonnummer

Ved spørgsmål til behandling: 

  • 78 41 63 16

Telefontid: Mandag - fredag: Kl. 8-9

Ved afbud:

  • 78 41 63 70

Kort 

Sårklinikken ligger ved Indgang A på Destination A2.

Find vej på Regionshospitalet Silkeborg

Kontakt

Telefon

Spørgsmål til behandling

  • Sygeplejersker: 78 41 63 16

Telefontid: Mandag - fredag: Kl. 8-9

Ved afbud

  • Lægesekretær: 7841 63 70

Telefontid: Mandag - fredag: Kl. 9-13

Er du i behandling og bruger telemedicinsk sårvurdering?

Så kan du kontakte Sårklinikken gennem Telesår.

E-mail

Du kan sende en e-mail til os via Digital Post.

Brug MitID til at logge på.

Send e-mail til Sårklinikken

Adresse

Sårklinikken
Center for Planlagt Kirurgi
Regionshospitalet Silkeborg
Falkevej 1A
8600 Silkeborg

Find vej

Indgang A, Destination A2

Find vej på Regionshospitalet Silkeborg