Patienter indlagt på Intensiv har behov for speciel observation, behandling og pleje døgnet rundt og kan derfor være omgivet af meget udstyr og personale.
Der vil, som den primære kontaktperson, være tilknyttet en sygeplejerske til patienten hele døgnet, samt en kontaktlæge.
På Intensiv har vi tæt samarbejde med patientens stamafdeling og andre relevante ressourcepersoner på hospitalet.
Intensiv har plads til 10 patienter. Det kan forekomme, at intensive patienter placeres i Opvågningsafsnittet.
De fysiske rammer
Til Intensiv er der tilknyttet et stort venterum, der er beliggende til højre på den lange gang, der fører op til afsnittet. Der findes et toilet til venstre for venteværelset i retning mod Trafikcentrum.
Vi er bevidste om, at kapaciteten i venterummet til tider er trang, da I kan være mange pårørende om at dele venterummet. Vi opfordrer til, at I viser hensyn til hinanden og rydder op efter jer selv.
Der er mulighed for at lave kaffe/the i venterummet. Kaffeautomaten på gangen må gerne benyttes (se pris på automaten).
Kolde drikke kan fås ved henvendelse til personalet.
Mad og drikke
På hospitalet er den en kiosk og en kantine
Kiosken 7-Eleven (2. etage) har følgende åbningstider:
Mandag-torsdag fra kl. 7.00-21.00
Fredag fra kl. 7.00-20.30
Lørdag-søndag fra kl. 8.00-20.00
Kantinen (3. etage) er åben på alle hverdage fra kl. 7.30-10.30 og igen kl. 11.30-13.30.
Det er også muligt at købe mad, slik og drikkevarer i automaten, der er placeret udenfor indgangen til kantinen.
Telefon og internet
Du skal have din mobil på lydløs tilstand, når du er på stuen.
Du må gerne skrive/tjekke SMS'er med respektafstand på 1,5 meter til medicoteknisk udstyr.
Alle opkald foretages i venterummet/trafikcentrum.
Hygiejne
Patienter indlagt på Intensiv er ofte meget modtagelige for infektioner. Det er derfor ekstra vigtigt, at du som pårørende er opmærksom på at opretholde en god håndhygiejne.
Se vejledning i venterummet eller spørg os.
Pårørende
Din rolle som pårørende på Intensiv er vigtig. Patientens tilstand gør, at det kan være svært at kommunikere ønsker og behov, men som pårørende kender du patienten og ved, at han/hun f.eks. sover bedst på siden, hører dårligt på det ene øre, og hvilke interesser han/hun har. Dette er alt sammen oplysninger, der kan være vigtige for, at vi kan yde den bedste pleje og behandling til patienten.
Du er altid velkommen på Intensiv.
Vi har ingen faste besøgstider. Dog tilstræber vi ro på stuen (og dermed ingen besøg) mellem kl. 12-14.
Henvend dig venligst i lugen på Intensiv, når du kommer på besøg.
Patientens sygdomssituation kan være meget svingende, og det vil derfor være bedst, at du sammen med personalet på stuen, aftaler besøg hos patienten.
Forvent ikke, at patienten har kræfter til at kommunikere i længere tid, når du er på besøg. Vi anbefaler derfor, at du eventuelt fortæller om, hvad der sker derhjemme, læser op af en avis/bog eller blot sidder på stuen.
Af hensyn til patienten og eventuelle medpatienter ønsker vi, at der højest er 2-3 besøgende hos patienten ad gangen.
Børn, som er nære pårørende til patienten, er velkomne til at komme på besøg.
Det er en god idé at forberede barnet, inden I kommer. Vi vejleder jer gerne, og vi tilbyder at tale med barnet inden det første besøg på stuen.
Aftal gerne med os, hvis der kommer børn på besøg.
I forbindelse med nogle plejeprocedurer vil vi bede dig om at forlade stuen i kortere/længere perioder.
Af hensyn til afsnittets andre patienter og personalets arbejde, vil vi gerne, at du benytter venterummet og ikke gangarealerne som venteplads.
Det kan være rart for patienten at være omgivet af noget, der har betydning for ham/hende. Medbring derfor gerne billeder eller andre mindre ting, som kan stå på stuen.
Du finder en informationsskærm for pårørende i venterummet.
Det er en stor hjælp for os, hvis kontakten mellem de nærmeste pårørende og Intensiv sker via én kontaktperson, som herefter kan informere resten af familien.
Vi holder altid de nærmeste orienteret om væsentlige ændringer i patientens tilstand.
Hvis du/I ønsker en lægesamtale, kan dette arrangeres af plejepersonalet. Oftest vil tidspunktet være mellem kl. 12.00 - 14.00.
Der er mulighed for overnatning på patienthotellet. Kontakt plejepersonalet for yderligere information herom.
Hvis du ønsker det, kan vi tilbyde samtale med afsnittets tilknyttede præst. Dette kan aftales med plejepersonalet.
Intensiv kan ikke påtage sig ansvaret for patientens værdigenstande og vi beder dig/jer derfor venligst om at tage disse med hjem.
Alternativt deponeres disse i Centralsekretariatet ved Modtagelsen på 2. etage.
Som pårørende til en kritisk syg patient er det helt naturligt at have mange spørgsmål. Det kan være en god ide at skrive spørgsmålene ned. Vi vil gøre os umage for at forsøge at besvare dem - så spørg endelig, og spørg igen, hvis du har brug for det.
Vær opmærksom på
Regionshospitalet Viborg er røgfrit område for både patienter, pårørende og personale. Rygerum kan findes ude foran hovedindgangen.
Kontakt
På Intensiv går alle sygeplejersker med hver deres telefon, så det er muligt at ringe direkte til den sygeplejerske, der passer din pårørende.
Hvis du ikke kender din pårørende stuenummer, kan du kontakte koordinatoren på tlf. 78 44 52 60.
Hvis du ved hvilken stue din pårørende er indlagt på, kan du ringe direkte til sygeplejersken på:
Undgå venligst opkald i tidsrummene fra kl. 7.00-7.30, kl. 15.00-15.30 og kl. 23.00-23.30.
Gå direkte til:
Direkte link til denne side: www.hemidt.dk/1314703
Brug ikke informationen på denne side til at stille dine egne diagnoser, og følg kun instruktionerne i vejledningen, hvis hospitalet har henvist dig til siden.