Hospitalsenhed Midts rengøring er fortsat i top
For femte år i træk har Hospitalsehned Midts serviceassistenter bestået den eksterne kvalitetsgennemgang af rengøringen.
Hospitalsenhed Midts serviceassistenter gør hver dag et vigtigt stykke arbejde for at patienterne kan få en god behandling i rene og hygiejniske rammer. Foto: Agata Lenczewska-Madsen
17-03-2025
For femte år i træk har Hospitalsenhed Midts serviceassistenter bestået den eksterne kvalitetsgennemgang af rengøringen på hospitalerne i Viborg, Silkeborg, Hammel og Skive.
Et rent hospital er afgørende for behandlingen af patienterne. Derfor er det værd at bemærke, at Hospitalsenhed Midt for femte år i træk har bestået den eksterne kvalitetskontrol af rengøring og hygiejne.
- Vores serviceassistenter yder hver dag en stor indsats for at sikre, at alt fra operationsstuer og laboratorier til venteområder, klinikrum og toiletter er rene og klar til dagens aktiviteter. Og de spiller en afgørende rolle i forhold til at opretholde de høje standarder for rengøring og hygiejne, som er helt fundamentale for patientsikkerheden, siger servicekonsulent Pia Fuur Nielsen fra Hospitalsenhed Midts Servicecenter, hvor en stor del af hospitalsenhedens rengøringsassistenter er ansat.
200 lokaler gennemgået
Det er et overordnet kvalitetskrav for alle hospitaler i Danmark, at der årligt udføres én ekstern kvalitetskontrol af rengøringen. Derudover laves der tre interne kvalitetskontroller årligt.
Ved den eksterne kontrol er 200 af hospitalsenhedens lokaler på hospitalerne i Viborg, Silkeborg, Hammel og Skive blevet gennemgået for at vurdere rengøringsstandarden. I den forbindelse tjekkes blandt andet, om kontaktpunkter som dørhåndtag, trykknapper og lignende er tilstrækkeligt rene, ligesom det generelle rengøringsniveau vurderes.
De 200 lokaler rummer blandt andet operationsstuer og andre patientrettede områder, som stemmer godt overens med den daglige prioritering af HE Midts rengøringsindsats.
- Vi er utroligt stolte over, at vi for femte år i træk har bestået den omfattende kvalitetskontrol af rengøringen. Og jeg vil gerne sende æren og en stor tak videre til de mange serviceassistenter, som hver dag yder en stor indsats for at sikre et sundt og sikkert miljø til patienternes behandling, siger Pia Fuur Nielsen.
Den eksterne kvalitetskontrol udføres af en Dansk Servicerådgivning, og lokalerne kontrolleres efter to standarder: NIR (national infektionshygiejniske retningslinjer), der omhandler kontaktpunkter, og INSTA 800 (Inter Nordisk Standard).