Arkivfoto: Agata Lenczewska-Madsen, Hospitalsenhed Midt

13-03-2025

Glade og tilfredse patienter og dygtige fagfolk – det er noget af det, hospitalerne i Viborg, Silkeborg og Skive kan bryste sig af i den nye landsdækkende undersøgelse af patientoplevelser.

Hospitalsenhed Midt modtager et stort skulderklap fra både patienter og fødende, der giver udtryk for stor tilfredshed med deres forløb i hospitalsenheden i den årlige landsdækkende undersøgelse af patientoplevelser – også kaldet LUP.

21.820 patienter har deltaget i undersøgelsen ved at svare på en række spørgsmål i et spørgeskema, efter de har været i behandling på et af hospitalsenhedens hospitaler i Viborg, Silkeborg og Skive.

Resultaterne skal hospitalsenheden nu lære af og bruge til at skabe fremtidens sundhedsvæsen med gode patientforløb på tværs af afdelinger, hospitaler, region og kommuner.

Vigtigt input fra patienter

- Vi sætter stor pris på, at mange tusinde patienter har taget sig tid til at svare på undersøgelsen. Det er flot, og det vil jeg gerne sige tak for. De hjælper os med deres besvarelser, så vi kan sætte ind, der hvor der er behov for det, siger Purnima Erichsen (K), der er formand for hospitalsudvalget i Region Midtjylland, og fortsætter:

- Vi ønsker at give patienterne den bedst mulige oplevelse i deres forløb i sundhedsvæsenet, og derfor er det vigtigt for os at lytte til den input, de kommer med. Hospitalsenhed Midt placerer sig generelt rigtig flot i undersøgelsen, og det er godt gået af alle de ansatte, der giver patienterne gode oplevelser på hospitalsenhedens hospitaler.

Hospitalsenhed Midt placerer sig generelt på et højt niveau i undersøgelsen. Men undersøgelsen giver også indikationer, der kan bruges til at fokusere indsatsen med at skabe endnu bedre oplevelser og forløb på hospitalerne for de midtjyske patienter – blandt andet inden for det akutte område.

Et solidt og højt fagligt niveau

- Vi er stolte af vores flotte placeringer i undersøgelsen. 2024 var et år med stor bølgegang og modvind i Hospitalsenhed Midt, fordi vi gennemførte besparelser og fusioner. Men på trods af det har de ansatte alligevel formået at sikre, at langt de fleste patienter har været tilfredse og haft gode oplevelser og forløb hos os. Og samtidig har vi leveret et solidt og højt fagligt niveau, fortæller hospitalsdirektør Brian Brøndum Møller på vegne af hospitalsledelsen, der også tæller sygeplejefaglig direktør Mette Fjord Nielsen og lægefaglige direktør Claus Brøckner Nielsen.

- Resultaterne vidner om, at vi står et godt sted med vores tværgående samarbejde. Det glæder vi os over, for det er et godt grundlag at stå på i arbejdet med sundhedsreformen. I den forbindelse skal vi arbejde endnu tættere sammen med kommunerne og lave fælles løsninger på tværs, så vi sikrer patienterne gode forløb og overgange. Det arbejde har vi her i hospitalsenheden været i gang med længe, og vi er allerede nået rigtig langt på det område. Det er et godt sted at stå, når vi nu skal implementere den nye reform på sundhedsområdet, fortsætter hospitalsdirektøren.

I Region Midtjylland udmærker Hospitalsenhed Midt sig særligt ved at have fået de bedste resultater fra de planlagt indlagte og de radiologiske patienter.

Patienter føler sig mødt af venligt og imødekommende personale

De planlagt indlagte patienter er generelt meget tilfredse med deres indlæggelsesforløb i Hospitalsenhed Midt, og deres besvarelser af undersøgelsens nationale nøglespørgsmål er alle placeret over landsgennemsnittet.

De vurderer blandt andet, at de bliver mødt af venligt og imødekommende personale, der spørger ind til deres sygdomstilstand. Mange giver også udtryk for, at de selv er med til at træffe beslutninger om både undersøgelse og behandling, når der er behov for det. Og de føler sig velinformerede og er glade for, at en bestemt læge er overordnet ansvarlig for deres samlede forløb.

Alt i alt er de planlagt indlagte patienter generelt meget tilfredse med deres indlæggelsesforløb i hospitalsenheden, viser de årlige LUP-resultater. 

Trygge og tilfredse patienter føler sig velinformerede

Det radiologiske område er for første gang med i den årlige landsdækkende undersøgelse af patientoplevelser, og Hospitalsenhed Midt høster også flotte resultater på det område. Alle spørgsmål til det radiologiske område i Hospitalsenhed Midt har fået besvarelser, der ligger over landsgennemsnittet.

Mange patienter vurderer i undersøgelsen, at indkaldelsesbrevet giver dem den information, de har brug for, og at de løbende bliver informeret både før, under og efter undersøgelsen.

De føler sig også generelt trygge ved undersøgelsen, og de er samlet set meget tilfredse med deres radiologiske undersøgelse i Hospitalsenhed Midt.

Arkivfoto: Agata Lenczewska-Madsen, Hospitalsenhed Midt

Om LUP 2025

Den landsdækkende undersøgelse af patientoplevelser (LUP) er opdelt i fire områder: LUP Somatik, LUP Akut, LUP Fødende og LUP Radiologi.

Svarprocenterne for Hospitalsenhed Midts LUP 2025 er følgende:

  • Planlagt indlagte patienter: 68 %
  • Akut indlagte patienter: 43 %
  • Planlagt ambulante patienter: 47 %
  • Patienter i akutmodtagelse: 34 %
  • Fødende: 45 %
  • Radiologiske patienter: 48 %

Yderligere info

Se alle resultater fra LUP

     

Se video om Hospitalsenhed Midt

Gå ind på adressen øverst på siden for at se videoen.