191514 Diverse billeder af ny hovedindgang og etage 4__DSC7902_1040px.jpg

Etage 4 i det nye akutcenter står klar til rykind. Her får Mave- og Tarmkirurgisk Klinik og Urinvejskirurgisk Klinik til huse fra den 22. maj. Foto: Agata Lenczewska-Madsen

Regionshospitalet Viborg tager 22. maj ny hovedindgang, forhal og dele af det nye akutcenter i brug. Indflytningen er den første af i alt otte større indflytninger frem mod årsskiftet.

16-05-2019

- Selv om det er en mindre del af de i alt 25.500 nye kvadratmeter, vi tager i brug i næste uge, så er det en stor dag for Regionshospitalet Viborg – og for Region Midtjylland. Nu skal hospitalets medarbejdere i gang med at forvandle de mange tanker, planer og ambitioner for den nye bygning til praktisk hospitalshverdag til gavn for patienterne, siger regionsrådsformand Anders Kühnau.

Forhal med plads til puls og privatliv
Med åbningen skifter hospitalet hovedindgang, så der nu er primær adgang til hospitalet og den nye forhal fra Banevej-siden.

- Den nye forhal bliver et markant løft for hospitalet. Her er der bogstaveligt talt højt til loftet og lyse, imødekommende rammer, som byder patienterne velkomne, fortæller hospitalsdirektør Thomas Balle Kristensen.

Den nye forhal vil ved åbningen være klar til drift og delvist møbleret. Og når de sidste møbler er på plads inden sommerferien, vil forhallen rumme både centrale opholdspladser og mere afskærmede områder med plads til private samtaler.

Første klinikker flytter ind

Ud over den nye forhal åbner også Mave- og Tarmkirurgisk Klinik og Urinvejskirurgisk Klinik i det nye akutcenter den 22. maj. Begge klinikker får til huse på etage 4, hvilket betyder, at patienterne får nem adgang via den overdækkede gangbro fra p-huset.

Oversygeplejerske Helle Skytte fra Kirurgi lægger ikke skjul på, at hun og kollegerne har glædet sig længe til at rykke ind.

- Vi har været med i hele planlægningsfasen og øvet os rigtig længe på de nye arbejdsgange, som de nye rammer lægger op til. Det betyder, at vi er helt klar til at prioritere samarbejde på tværs af både faggrupper og afdelinger, så vi kan give patienterne den bedste oplevelse og behandling, siger Helle Skytte.

Ud over de to klinikker flytter også Kirurgis bookingenhed, sekretariat, forskningsenhed, de karkirurgiske læger og forløbskoordinatorerne for kræftpakkerne inden for mave-, tarm og brystkirurgi.

- Vores medarbejdere glæder sig selvfølgelig til at komme over i lyse rammer, som er skræddersyet til moderne hospitalsdrift. Men mest af alt glæder vi os til at kunne tilbyde patienterne undersøgelse og behandling i moderne og effektive rammer, siger Helle Skytte.

Indflytning fortsætter efter ferien

Samtidig med åbningen af de første dele af det nye akutcenter, står det dog også klart, at indflytningen af blandt andet Akutafdelingen må rykkes 5-8 uger længere ind i efteråret.

I slutningen af marts sprang en tilbageløbsventil i det eksisterende hospital læk, og det medførte en vandskade i en mindre del af det nye akutcenter. Efter det omfattende arbejde med at begrænse skaderne og vurdere omfanget, står det klart, at det bliver nødvendigt at skifte gulve, døre, vægge og eltavler i en del af Akutafdelingens område i det nye akutcenter.

- Det er selvfølgelig brandærgerligt, men vi vil ikke byde hverken patienter eller medarbejdere at flytte ind, når vi ved, at vi er nødt til at gennemføre en større reparation. Derfor gør vi arbejdet helt færdigt nu, så vi kan flytte ind i gode og funktionsdygtige rammer til efteråret, siger Thomas Balle Kristensen.

Med ændringen forventes Akutafdelingen at kunne flytte ind til november. Samtidig skubbes muligvis også indflytningen af blandt andet Hjerteafsnit, som har et tæt samarbejde med Akutafdelingen. I alt kan det blive nødvendigt at skubbe tre flytninger, mens fem større indflytninger trods vandskaden kan følge den udmeldte tidsplan.

Den officielle indvielse af det nye akutcenter finder sted i slutningen af året, når størstedelen af bygningen er taget i brug. Første indflytning markeres i stedet med et internt arrangement med morgenbrød til hospitalets medarbejdere.