Patienten selv er den bedste kaptajn
Det blodfortyndende lægemiddel Marevan er stadig en effektiv og god behandling af en række hjertelidelser, for eksempel atrieflimren. De allerfleste patienter kan lære at styre behandlingen selv, og nu gør en app på mobilen det lettere og meget patientvenligt.
24-01-2018
Overlæge Dorthe Svenstrup Møller (stående) og hjertesygeplejerske Gitte Dahlmann Oddershede fra Hjerteklinik, Regionshospitalet Viborg. Foto: Agata Lenczewska-Madsen, Hospitalsenhed Midt
I 2011-2012 blev der introduceret en række nye lægemidler med fællesbetegnelsen NOAK. De skulle afløse det blodfortyndende lægemiddel Marevan, som blandt andet bruges i behandlingen af atrieflimren. Ved atrieflimren slår hjertet uregelmæssigt på grund af ændringer i de elektriske signaler i hjertets forkamre. Sygdommen er forbundet med en risiko for blodprop i hjernen.
Marevan, som forebygger dannelsen af blodpropper i hjernen, har et halvt århundrede på bagen. Forventningerne til NOAK-præparaterne var store, da de er effektive og lettere at administrere. De er derfor også i vid udstrækning taget i brug i klinikken. Ny forskning fra universitetshospitalerne i Aarhus og Aalborg viser imidlertid, at patienter, der selv styrer deres Marevan-behandling, er endnu bedre beskyttet mod blodpropper i hjernen sammenlignet med NOAK-præparaterne.
Tester selv – doserer selv
Blodfortyndende behandling med Marevan kræver tæt opfølgning. Det er typisk egen læge eller hospitalet, der håndterer behandlingen – men patienten kan i stedet oplæres til selv at styre behandlingen.
Opfølgningen består i hyppige målinger af INR-værdier i blodet. INR-tallet fortæller, hvor lang tid blodet aktuelt er om at størkne – og bestemmer dermed, hvordan medicinen doseres de kommende dage.
- De allerfleste patienter kan efter et systematisk og grundigt oplæringsforløb selv finde ud af at måle INR-værdien i fingeren og bagefter på baggrund af målingen at dosere medicinen, fortæller overlæge Dorthe Svenstrup Møller fra Regionshospitalet Viborgs Hjerteklinik.
Telemedicin letter kontakten
En app, der kan installeres på patientens mobiltelefon, har for kort tid siden gjort det endnu lettere at være patient i selvstyret Marevan-behandling. Tidligere sendte patienterne deres INR-målinger online til hospitalet via sundhed.dk.
- Nu taster en del patienter deres data ind i app'en, så snart de er færdige med at måle deres INR-værdi. Det betyder, at de får sendt deres data løbende ind til os i hjerteklinikken, og alt i alt har app'en gjort kontakten med os meget lettere for dem, siger Gitte Dahlmann Oddershede, der er hjertesygeplejerske på Regionshospitalet Viborgs Hjerteklinik og et af ”ankrene” for de 550 patienter, som klinikken p.t. har i patientstyret Marevan-behandling.
Patienterne kan selv følge udviklingen på en graf i app'en, som også rummer mulighed for skriftlig kommunikation med hjerteklinikken.
- Men hovedreglen er, at patienterne selv styrer behandlingen. Det er et farvand, de selv har lært og påtaget sig at navigere i – men de har altid mulighed for at trække på os, hvis de synes, de er kommet ud på for dybt vand. Nok er de selvstyrende, men de er aldrig alene, understreger Gitte Dahlmann Oddershede. Hun tilføjer, at patienterne også kan ringe til en hotline i klinikken, hvis problemet ikke kan klares online.
- Og det kan ske, for behandlingen skal ”kalibreres” nøje i forhold til mange andre faktorer i patientens liv, for eksempel kost, alkohol, anden sygdom, anden medicinsk behandling, motion, søvn, stress – og meget andet, siger hun.
Dorthe Svenstrup Møller nikker genkendende til forskningsresultaterne fra universitetshospitalerne i Aarhus og Aalborg.
- Her i Viborg har vi særdeles gode erfaringer med vores patienter i selvstyret Marevan-behandling. Kvaliteten af deres behandling er helt i top. Formen er langt mindre indgribende, end hvis patienten skal gå til kontrol hos egen læge eller på hospitalet - måske flere gange om ugen. Det er et sundt princip, at patienten tager del i sin behandling og lærer at mestre sin egen situation, siger hun.