Koordinatorer binder patienters forløb sammen med stor tilfredshed
På Regionshospitalet Silkeborg binder forløbskoordinatorer patienternes vej igennem deres ortopædkirurgiske forløb sammen, så de bliver strømlinede.
Forløbskoordinatorerne i Center for Planlagt Kirurgi (foto: Agata Lenczewska-Madsen, Hospitalsenhed Midt)
På Regionshospitalet Silkeborg binder forløbskoordinatorer patienternes vej igennem deres ortopædkirurgiske forløb sammen, så de bliver strømlinede, og der er tænkt over hver en detalje lige fra start til slut. Resultatet er glade og tilfredse patienter, pårørende og kolleger.
Det er 20 år siden, at den første grundsten blev lagt til, at der blev koblet en forløbskoordinator på de planlagte forløb i Center for Planlagt Kirurgi på hospitalet i Silkeborg. Det har vist sig at være en stor succes.
- Vi var to sygeplejersker, der for 20 år havde læst en artikel i Sygeplejersken om den nye funktion med forløbskoordinatorer på kræftområdet og i primærsektoren. Så kiggede vi på hinanden og spurgte, om det ikke var netop det, vi også allerede gjorde med vores planlagte ortopædkirurgiske forløb i Silkeborg. Og det var vi enige om, og vi fik derfor ændret vores titel og funktion fra projektsygeplejersker til forløbskoordinatorer. Siden da er der kommet yderligere fire kolleger til, så vi i dag er seks forløbskoordinatorer. Det var sådan, det hele begyndte, fortæller Helle Kjær Hvidtfeldt, der på 20. år er forløbskoordinator på Regionshospitalet Silkeborg.
- Funktionen har helt klart højnet sygeplejen inden for ortopædkirurgien på hospitalet i Silkeborg. De første forløbskoordinatorer satte sig ned og beskrev sygeplejen og lavede procedurer for patienternes forløb både før, under og efter deres behandling. Det medførte, at forløbskoordinatorerne fik hevet sygeplejen op på et højere fagligt niveau, og det affødte en anden respekt for faget blandt lægerne. De sektoransvarlige læger og forløbskoordinatorerne blev mere ligeværdige partnere, siger sygeplejefaglig direktør Mette Fjord Nielsen fra Hospitalsenhed Midt.
Mette Fjord Nielsen var for 20 år siden leder i Center for Planlagt Kirurgi på hospitalet i Silkeborg, og hun var således den sygeplejefaglige leder for de nye forløbskoordinatorer. I dag er hun en del af hospitalsledelsen i Hospitalsenhed Midt, som hospitalet i Silkeborg nu hører under.
Vekslen mellem koordinatorfunktion og praksis med patienterne
De seks forløbskoordinatorer bruger en del af deres tid på koordinatorfunktionen, men de bruger også tid ude ved patienterne på hospitalet, ligesom de har telefonisk træffetid for alle patienter i forløb. Den fordeling er afgørende for, at de lykkes så godt med at skabe gode forløb. De kender og ser forløbene fra patienternes perspektiv.
- Vi taler med mange patienter og ved, hvilke udfordringer de har i de forskellige forløb. Vi taler også med mange kolleger, både mono- og tværfagligt, om de udfordringer, som de ser. Det er helt afgørende for at kunne udvikle forløbene, så de fungerer bedst muligt. Samtidig har vi et tæt samarbejde med forskerne i vores center, så vi kan løfte problemstillinger direkte videre til dem, og de kan hjælpe os med at skaffe viden, der kan forbedre forløbene, lyder det fra forløbskoordinatorerne.
Udover Helle Kjær Hvidtfeldt, der er forløbskoordinator i knæsektoren, så er Tine Bjerg forløbskoordinator for idrætssektoren, Kirsten Herold for skuldersektoren, Bodil Tornbjerg Rasmussen for rygsektoren, Merete Frydenlund Pedersen for hoftesektoren og Helle Lauritsen i sårklinikken.
Relationer er afgørende for funktionen
- Noget af det, der har været helt afgørende for funktionens succes, er, at de sygeplejersker, der udgør funktionen, lykkes med deres relationelle koordinering. De udgør en overskuelig enhed, der på hospitalet i Silkeborg har korte afstande både til ledelsen og ud til patienter, pårørende og personale. De arbejder samtidig igennem relationerne til de forskellige parter og bruger den viden og erfaring klogt til hele tiden at udvikle forløbene. De fungerer nærmest som en institution i institutionen, fortæller Mette Fjord Nielsen.
Ifølge de seks forløbskoordinatorer agerer de i løbet af deres arbejdsdag både som blæksprutte og tovholder. De samler og binder sammen, holder overblik, udvikler, koordinerer, organiserer og formidler – og det er noget, der efter 20 år stadig er relevant og tidssvarende.
En af grundstenene i funktionen er, at alle faggrupper er vigtige, og ingen kan undværes. Derfor har der altid været stor vægt på at tænke alle faggrupper og opgaver ind i forløbene. Lige fra serviceassistenter, SOSU’er og terapeuter til ansatte i sterilcentral, læger og sygeplejersker med videre.
Løbende udvikling sikrer de gode forløb
I løbet af årene har flotte målinger af patienttilfredsheden bekræftet, at patienterne er glade for deres forløb. Målinger viser blandt andet, at patienterne føler, at de i mødet med hospitalet bliver mødt af kompetente ansatte, der ved, hvad der skal ske. Det er forløbskoordinering, der lykkes, når patienterne opfatter alle enkeltdelene i deres forløb som en helhed.
Meget har udviklet sig siden begyndelsen, og der har været et stort fokus på at sikre den gode og kontinuerlige kommunikation med patienten fra starten og helt til slutningen af deres forløb. Blandt andet via en stor omlægning til digital patientinformation med brug af både animation, podcast og lignende. Tidligere kunne patienterne godt få udleveret info om for eksempel faste flere gange, hvor det i dag er nøje vurdereret, hvornår patienterne har brug for de enkelte og specifikke informationer.
Der har igennem årene været meget læring og videndeling mellem de forskellige sektorer på hospitalet i Silkeborg. Forløbene er blevet ensrettet, så det er nemt for både patienter og kolleger at finde rundt i forløb og tilhørende informationsmateriale. Samtidig kan forløbskoordinatorerne genbruge hinandens gode idéer, så forløbene hele tiden bliver tilpasset og forbedret, så de passer til nutiden.
Forløbskoordinatorerne fremhæver, at en styrke ved organiseringen af funktionen er, at de arbejder sammen i et netværk. Her bruger de hinandens kompetencer og videnudveksler, så de fortsat og løbende kan udvikle alle patientforløbene i Center for Planlagt Kirurgi.