Klinik for Nyresygdomme i Viborg
Vi behandler og følger dig, hvis du har sygdomme i nyrerne. Vi modtager også patienter til blodtapning, blodtransfusion og jernbehandling m.m.
Om klinikken
Sygdomme vi behandler
Vi behandler dig og følger dit forløb, hvis du:
- Har en kronisk nyresygdom
- Skal i posedialyse
- Har fået en nyretransplantation
- Har forhøjet blodtryk
Vi modtager også patienter til blodtapning, blodtransfusion og jernbehandling.
Faggrupper du møder
Når du kommer i klinikken, møder du forskellige faggrupper.
Faggrupper du kan møde:
- Læge
- Sygeplejerske
- Lægesekretær
- Diætist
Du kan også møde studerende.
Før du kommer
Bliv henvist
For at du kan komme i behandling hos os, skal du have en henvisning.
Du kan blive henvist af:
- Din egen læge
- En læge på en anden hospitalsafdeling
Læs dit indkaldelsesbrev
Når du er blevet henvist, indkalder vi dig. Du modtager indkaldelsesbrevet som Digital Post.
Hvis du er fritaget for at modtage digital post fra det offentlige, sender vi brevet til dig som almindelig post.
I brevet finder du information om:
- Hvor og hvornår du skal møde op
- Hvad der skal ske til dit besøg
- Hvad du skal gøre, hvis du bliver forhindret i at møde op til din aftalte tid
- Hvad du eventuelt skal gøre hjemmefra
Forbered dig
Det er vigtigt, at du forbereder dig og læser den information, du får i dit indkaldelsesbrev. Husk at læse alle bilag.
Du må gerne tage en pårørende med.
Det er en god idé, hvis du skriver dine spørgsmål ned, så du husker at spørge om det, der er vigtigt for dig.
Bestil blodprøver
I nogle tilfælde skal du booke tid til blodprøvetagning inden dit besøg hos os.
Du kan se i dit indkaldelsesbrev om du skal bestille tid til blodprøve.
Kørsel til og fra hospitalet
Du kan i nogle tilfælde være berettiget til at få kørselsgodtgørelse eller hjælp til transport til og fra hospitalet.
Læs om reglerne, og se om du kan få tilskud eller hjælp til kørsel her
Søg om kørselsgodtgørelse via tilskud.rm.dk
Afbud
Meld afbud hurtigst muligt
Kontakt os hurtigst muligt, hvis du ikke kan tage imod den tid, vi har tilbudt dig. Det giver os mulighed for at tilbyde tiden til en anden patient.
Ring gerne indenfor 3 hverdage efter du har modtaget dit indkaldelsesbrev.
Meld afbud på tlf. 78 44 76 10.
Telefontid på hverdage fra kl. 8.00-13.00.
Dit besøg
Når du ankommer
Når du kommer scanner du dit sundhedskort på ankomststanderen, som er placeret ved indgangen til klinikken. Du får en bon med et ventenummer.
Tag plads i venterummet. Du kan se på skærmen over døren, hvornår det er din tur.
Du kan opleve ventetid. Vi prøver så vidt muligt at overholde din aftalte tid, men der kan komme akutte patienter, som giver forsinkelser.
Henvend dig til personalet i klinikken, hvis du har spørgsmål til din ventetid.
Registrer din bil
Du skal registere din bils nummerplade på en tablet ved klinikken. Skriv eventuelt nummeret ned eller tag et billede af nummerpladen, inden du går fra din bil.
Dit forløb
Det er forskelligt, hvad der foregår til dit første besøg og hvem du kommer ind til.
Det afhænger af, hvad du skal behandles for. Du kan læse i dit indkaldelsesbrev, hvad der skal ske til dit besøg og hvordan du skal forberede dig.
Du bliver inddraget i de beslutninger, der skal træffes i forbindelse med din behandling. Behandlingen går først i gang, når du har sagt ja til den plan, der er lagt.
Afslutning af dit forløb
Du er tilknyttet Klinik for Nyresygdomme, så længe vi vurderer, at det er nødvendigt i forhold til din behandling.
Nogle nyresygdomme er kroniske og vi følger dig resten af dit liv. Vi tilrettelægger dit forløb i samarbejde med dig, så det giver mening for dig og dit liv.
Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål til din behandling eller har brug for vejledning om livet med en nyresygdom.
Vi sender som udgangspunkt information til din egen læge om dit forløb hos os.
På sundhed.dk kan du læse din digitale journal. Her finder du information om dit forløb hos os.
Netværk og støtte
Få råd og vejledning om at være patient og pårørende:
Til pårørende
Du er velkommen til at deltage i samtaler og undersøgelser, hvis du og patienten ønsker det.
Du kan som pårørende hjælpe med at:
- Høre, hvad der bliver sagt under samtalen
- Stille spørgsmål
- Eventuelt hjælpe med at forberede spørgsmål hjemmefra