Hjerteklinik i Skive
Du kommer til undersøgelse, behandling eller kontrol hos os, hvis du har en hjertesygdom. Læs om dit forløb og find praktisk information her.
Om Hjerteklinik
Sygdomme vi behandler
Vi undersøger og behandler dig, hvis du har en hjertesygdom eller mistanke om hjertesygdom.
Hjerteklinik i Skive er en mindre klinik, hvor vi kan lave nogle typer undersøgelser. Du kan derfor opleve, at noget af dit forløb eller nogle undersøgelser foregår i Hjerteklinik i Viborg.
Eksempler på sygdomme vi undersøger og behandler:
- Hjertesvigt
- Atrieflimren- og flagren
- Uregelmæssig hjerterytme
- Forhøjet kolesterol
- Forhøjet blodtryk
- Arvelige hjertesygdomme
Faggrupper du møder
- Sygeplejersker
- Læger
- Lægesekretærer
- Serviceassistenter
Kørsel til og fra hospitalet
Du kan i nogle tilfælde være berettiget til at få kørselsgodtgørelse eller hjælp til transport til og fra hospitalet.
Læs om reglerne, og se om du kan få tilskud eller hjælp til kørsel her
Søg om kørselsgodtgørelse via tilskud.rm.dk
Dit besøg
Før du kommer
Når du er blevet henvist, indkalder vi dig. Du modtager indkaldelsesbrevet som Digital Post.
Hvis du er fritaget for at modtage digital post fra det offentlige, sender vi brevet til dig som almindelig post.
I brevet finder du information om:
- Hvor og hvornår du skal møde op
- Hvad der skal ske til dit besøg
- Hvad du skal gøre, hvis du bliver forhindret i at møde op til din aftalte tid
- Hvad du eventuelt skal gøre hjemmefra
Forbered dig
Det er vigtigt, at du forbereder dig og læser den information, du får i dit indkaldelsesbrev. Husk at læse alle bilag.
Det skal du gøre, inden du kommer:
- Udfylde spørgeskema, hvis aktuelt
- Eventuelt skrive spørgsmål ned, så du husker at spørge om det, der er vigtigt for dig
Du må gerne tage en pårørende med.
Medbring opdateret medicinliste
Husk at medbringe en opdateret medicinliste.
Du kan eventuelt downloade app'en Medicinkortet til din smartphone.
Afbud
Kontakt os hurtigst muligt, hvis du ikke kan tage imod den tid, vi har tilbudt dig. Det giver os mulighed for at tilbyde tiden til en anden patient.
Meld afbud på tlf.: 78 44 82 10.
Telefontid: Mandag-fredag: Kl. 8-13.
Når du ankommer
Når du kommer, scanner du dit sundhedskort på ankomststanderen, som er placeret ved indgangen til klinikken.
Tag plads i venterummet. Vi kommer og henter dig, når det er din tur.
Du kan opleve ventetid. Vi prøver så vidt muligt at overholde din aftalte tid, men der kan komme akutte patienter, som giver forsinkelser.
Henvend dig til personalet i klinikken, hvis du har spørgsmål til din ventetid.
Dit forløb
Du starter typisk dit forløb hos os med en samtale og undersøgelse.
Eksempler på undersøgelser:
Du får svar på din ultralydsskanning med det samme.
Svar på øvrige undersøgelser kan ske på forskellige måder:
- Digital Post
- Fysisk brev
- Telefon
- Video
- Samtale i klinikken
Vi aftaler med dig, hvordan du får svar.
Ud fra det første besøg, vurderer vi, hvilken behandlingsplan du skal tilbydes.
I nogle tilfælde foregår noget af dit forløb i Hjerteklinik i Viborg. Tjek altid dit indkaldelsesbrev, for at se, hvor du skal møde op.
Afslutning af dit forløb
Du er tilknyttet Hjerteklinik, så længe vi vurderer, at det er nødvendigt i forhold til din behandling.
Det er meget forskelligt, hvor lang tid et forløb hos os varer. Det afhænger af din sygdom.
I nogle tilfælde afslutter vi dig efter første besøg.
Når du bliver afsluttet, aftaler vi planen for dit videre forløb.
Dit videre forløb kan for eksempel foregå hos egen læge eller i din hjemkommune.
På sundhed.dk kan du læse din digitale journal. Her finder du information om dit forløb hos os.
Receptbestilling
Det er din egen læge, som udskriver recepter på din hjertemedicin.
Alternativt kan du bestille recepter via app'en Mine Aftaler eller booking.rm.dk
Anvend bookingkoden: RHVHRE
Book en tid på den efterfølgende hverdag samt et vilkårligt klokkeslæt.
Skriv navnene på alle præparaterne i tekstfeltet. Det er ikke nok blot at skrive "pille".
Til pårørende
Du er velkommen til at deltage i samtaler og undersøgelser, hvis patienten og du ønsker det.
Du kan som pårørende hjælpe med at:
- Høre, hvad der bliver sagt under samtalen
- Stille spørgsmål
- Eventuelt hjælpe med at forberede spørgsmål hjemmefra.