Om klinikken

Sygdomme, vi udreder og behandler

Vi udreder patienter for søvnapnø og andre søvnsygdomme.

Det betyder, at vi undersøger dig for at finde ud af, om du har en søvnsygdom. 

Vi behandler og rådgiver dig, hvis du har søvnapnø eller en anden søvnsygdom.  

Eksempler på sygdomme, vi udreder og behandler:

  • Søvnapnø
  • Søvnbesvær (insomni)
  • Narkolepsi
  • REM Søvn Adfærd Syndrom
  • Rastløse ben (RLS).

Faggrupper du møder

Når du kommer i klinikken, møder du forskellige faggrupper.

Du kan for eksempel møde:

  • Sygeplejersker
  • Læger
  • Lægesekretærer.

Du kan også møde studerende.

Hvad er søvnapnø?

Gå ind på adressen øverst på siden for at se videoen.

Før du kommer

Bliv henvist

For at du kan komme til undersøgelse og behandling hos os, skal du have en henvisning.

Du kan blive henvist af:

  • Din egen læge
  • En privatpraktiserende øre-næse-hals-læge
  • En privatpraktiserende neurolog
  • En anden speciallæge
  • En anden hospitalsafdeling.

Læs mere om henvisning 

Læs dit indkaldelsesbrev

Når du er blevet henvist, indkalder vi dig til en samtale.

Du modtager indkaldelsesbrevet som Digital Post. Hvis du er undtaget for at modtage digital post fra det offentlige, sender vi indkaldelsen til dig med almindelig post. 

I brevet finder du information om:

  • Hvor og hvornår du skal møde op
  • Hvad der skal ske til samtalen
  • Hvad du skal gøre, hvis du bliver forhindret i at møde op til din aftalte tid
  • Spørgeskema om søvn, som du skal udfylde mindst 2 dage før din tid i klinikken.

Læs mere om indkaldelse 

Forbered dig

Det er vigtigt, at du forbereder dig og læser den information, du får i dit indkaldelsesbrev. Husk at læse alle bilag.

Vi opfordrer til, at du tager en pårørende med.

Inden du kommer, skal du udfylde et spørgeskema om søvn, som vi har sendt til dig med dit indkaldelsesbrev.

Skriv eventuelt spørgsmål ned, så du husker at spørge om det, der er vigtigt for dig.

Dit besøg

Når du ankommer

Scan dit sundhedskort

Når du kommer, scanner du dit sundhedskort på ankomststanderen, som er placeret i forhallen.

Her er også et venteområde. Vi kommer og henter dig, når det er din tur. 

Registrer din bil 

Husk at registrere din bils registreringsnummer (nummerplade), når du kommer. Tag eventuelt et billede af nummerpladen, inden du går fra din bil. Du finder en lille skærm til at registere din bil ved siden af ankomststanderen, som er placeret i forhallen.

Læs mere om parkering ved Regionshospitalet Viborg 

Dit forløb

Dit første besøg 

Du kommer ind til en sygeplejerske eller læge. Vi opfordrer til, at du tager en pårørende med til samtalen. 

Vi taler med dig og din pårørende om de søvnproblemer, du oplever, og hvilke symptomer du har.

Samtalen tager cirka 40-45 minutter.

Flere undersøgelser

Det kan være nødvendigt at foretage flere undersøgelser, for at vi kan stille en diagnose. 

Det kan for eksempel være:

Undersøgelser i andre afdelinger 

Du kan opleve, at vi sender dig til en anden afdeling for at få lavet flere undersøgelser. 

Undersøgelser i andre afdelinger kan for eksempel være:

Hvis du skal have lavet flere undersøgelser, får du en ny indkaldelse.

Svar på dine undersøgelser 

Du kan få svar på dine undersøgelser på forskellige måder:

  • Telefonkonsultation
  • Samtale i klinikken.

Vi fortæller dig om resultatet af undersøgelserne og den videre plan. 

Læs mere om undersøgelse og svar

Din behandling

Der er forskellige muligheder for behandling. Det afhænger af din diagnose.

Læs mere om behandling for søvnsygdomme: 

Din kontakt med os

Første gang du kommer, får du et kort med kontaktinformationer til Søvnklinik, Viborg.

Vi opfordrer til, at du orienterer dig på siden her, inden du ringer med spørgsmål om din sygdom eller behandling.

Tavshedspligt

Vi har tavshedspligt og videregiver ikke oplysninger om dig uden din tilladelse. Vi beder dig om tilladelse til at kontakte pårørende og hjemmeplejen, hvis det er relevant.

Vi sender som udgangspunkt information til din egen læge om dine undersøgelser.

Opfølgning og kontrol

Det er forskelligt, hvordan din opfølgning foregår.

Opfølgning kan foregå ved:

Afslutning af dit forløb

Vi afslutter dig til egen læge

Du er tilknyttet Søvnklinik, så længe vi vurderer, at det er nødvendigt i forhold til din behandling.

Det er meget forskelligt, hvor lang tid et forløb hos os varer. Det afhænger af din sygdom.

På sundhed.dk kan du læse din digitale journal. Her finder du information om dit forløb hos os. 

Hvis du har en kronisk sygdom

Nogle søvnsygdomme er kroniske. 

Vi planlægger dit forløb i samarbejde med dig, så det giver mening for dig og dit liv.

Netværk og støtte

Du kan læse om søvnsygdomme og få vejledning om at være patient og pårørende i forskellige foreninger og netværk:

Sådan bestiller du udstyr

Du kan bestille maske og reservedele til dit CPAP-udstyr via sikker mail eller telefon, hvis du er tilknyttet Søvnklinik, Viborg.

Det er Forsyning & Service hos Aarhus Universitetshospital, der står for varebestilling for søvnpatienter tilknyttet Region Midtjylland.

Hav dit NemID/MitID klar.

Du skal oplyse:

  • Navn og telefonummer
  • CPR-nummer
  • Navn på maske og masketype (Fullface eller næsemaske/nasal eller næsepudemaske/pillow)
  • Om du vil bestille filter og/eller allergifilter
  • Om du vil bestille almindelig slange fra apparat til maske eller slange, der passer til fugter (climate slange).

Bemærk, at Forsyning & Service kun kan hjælpe med bestilling af varer. Hvis du har behov for råd og vejledning, skal du kontakte sygeplejerskerne hos Søvnklinik Viborg

Bestil CPAP-udstyr via sikker mail

Du kan også ringe for at bestille udstyr:

  • Telefon: 78 45 81 98

Telefontid: Mandag - fredag: Kl. 9.00-12.00

 

Du kan bestille en ny maske cirka en gang om året. 

Vejledninger til CPAP-apparater

Få hjælp til, hvordan du bruger, rengører og vedligeholder dit CPAP-apparat:

Fejlmeldte apparater

Philips Respironics har fejlmeldt sit CPAP-apparat, Dreamstation, som bruges til behandling af søvnapnø og vejrtrækningssygdomme. 

Vi kontakter dig, når dit apparat skal udskiftes.

Læs om fejlmeldte apparater

Til pårørende

Du er velkommen til at deltage i samtaler og undersøgelser, hvis patienten ønsker det.

Du kan som pårørende hjælpe med at:

  • høre, hvad der bliver sagt under samtalen
  • stille spørgsmål
  • hjælpe med eventuelt at forberede spørgsmål hjemmefra.

Find vej

Adresse og kort

Parkering

Offentlig transport

Information og guider

Kontakt

Telefon

Spørgsmål til behandling eller udstyr

  • Sygeplejerske: 78 44 60 62

Telefontid: Mandag - fredag: Kl. 8-9.30

Recepter og ændring af tid

  • Sekretær: 78 44 60 99

Telefontid: Mandag - fredag: Kl. 8-13

Bestil udstyr: 

  • Telefon: 78 45 81 98 

Telefontid: Mandag - fredag: Kl. 9.00-12.00

Akut hjælp

Ved akut behov for hjælp kontakt egen læge eller Lægevagten på tlf.: 70 11 31 31

Bestil CPAP-udstyr

Adresse

Søvnklinik, Viborg
Neurologi 
Regionshospitalet Viborg 
Toldbodgade 12N 
8800 Viborg

Indgang

Indgang N

Send e-mail via borger.dk